چکیده:
تصمیم گیری در خصوص ارزیابی مسئولیتپذیری اجتماعی بنگاه ها یک مسئله چند معیاره است. این مقاله با معرفی تحلیل رابطه خاکستری و روش وزن دهی آنتروپی به دنبال راه حلی بمنظور تحلیل و رتبه بندی شرکت ها از این منظر می باشد.تکنیک اتخاذ شده با ترکیب این دو روش، به معیار قابل اعتمادتری برای تصمیم گیری تبدیل خواهد شد. همچنین ازآنجایی که برای مسئولیت پذیری اجتماعی ابعاد گوناگونی مطرح می شود میتوان از روش آنتروپی استفاده کرد و اهمیتنسبی هر یک از معیارها را مشخص نمود. برای سنجش مسئولیت پذیری اجتماعی از پرسشنامه استاندارد افزایش خودآگاهی سازمانی تهیه شده توسط واحد مسئولیت پذیری اجتماعی کمیسیون اروپا استفاده گردید. با بکارگیری روش های مذکور 11 شرکت فعال تولیدکننده مواد و محصولات دارویی مورد بررسی قرار گرفتند که از میان آنها شرکت پارس دارو از لحاظ پایبندی به مسئولیت های اجتماعی در رتبه نخست قرار گرفت. این امر به شرکتها کمک می کند تا باشناسایی نقاط قوت و ضعف به همراه آگاهی از رتبه خود نسبت به رقبا، تصمیمات بهتری را در جهت ارتقاء جایگاه سازمان در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی اتخاذ نمایند.
Analyzing corporate social responsibility (CSR) is a multi-criteria problem. This paper firstly introduces gray relation and entropy weighting methods in order to find a solution to analyze and rank corporations from this point of view. The proposed technique that conducted through combining these two methods، will become more reliable decision making criterion. Furthermore، since in literature there are different dimensions suggested for CSR، entropy method is used to determine the relative importance of each dimension. Awareness-raising questionnaire prepared by the social responsibility unit of European Commission was used to measure corporate responsibility. By applying these methods، 10 active pharmaceutical material and products manufacturing corporations were investigated and in terms of paying attention to social responsibilities، Pars Daro corporation placed first. This technique not only helps corporations to diagnose their weaknesses and strengths، but also helps them to know their position against competitors and make better decisions to promote corporate rank in social responsibility.
خلاصه ماشینی:
"تصمیم - گیری چند معیاره اصولی است که به تصمیم گیران کمک میکند در مواجهه با گزینه های 1 Corporate social responsibility 2 Chen and Hung 3 Lai 4 Öberseder 5 Multiple criteria decision making متعدد و بعضا متضاد، بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.
٢- متغیر که میزان پراکندگی مقادیر برای هر معیار را نشان میدهد، برابر خواهد بود با (زو، ٢٠٠٤): (11) ٣- در انتها وزن هر معیار از فرمول (١٢) محاسبه میشود (سان و همکاران ، ٢٠١٤؛ وانگ و همکاران ، ٢٠١٥): 1 Shannon 2 Chung Wang 3 Zeleny (12) با استفاده از وزن های بدست آمده از رابطه (١٢) و قرار دادن آن ها در رابطه (٨)، میتوان درجه همبستگی خاکستری را برای هر گزینه تعیین و سپس براساس مقادیر بدست آمده ، سازمان ها را براساس عملکردشان در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی رتبه بندی نمود.
همانطور که در شکل پیداست شاخص محیط زیست کمترین درجه اهمیت را نسبت به سایر معیارها دارد و میتوان اینگونه تفسیر نمود که مقادیر ارائه شده برای آن توسط شرکت های مورد مطالعه تا حدودی به یکدیگر نزدیک بوده است و در نتیجه در فرآیند تصمیم گیری در مقایسه با دیگر شاخص ها، نقش کمتری ایفا می - نماید؛ در طرف مقابل نیز شرایط محیط کار بیشترین پراکندگی را داشته که براساس روش استفاده شده ، بالاترین ضریب تاثیر را بدست میآورد."