چکیده:
ﭘﺲ از ﻧﺎﮐﺎﻣﯽ ﯾﺰدﮔﺮد ﺳﻮم در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و ﻣﺮگ او در ﻣﺮو (651 م.)، ﮔﺮوﻫﯽ از اﻋﻀﺎی ﺧﺎﻧـﺪان ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻣﺮزﻫﺎی ﭼﯿﻦ رﻓﺘﻨﺪ و ﺳﺮاﻧﺠﺎم اﻣﭙﺮاﺗﻮر ﮔﺎﺋﻮزوﻧﮓ(649-683 م.) از ﺳﻠﺴـﻠﻪ ﺗﺎﻧـﮓ ﺑﺎ اﻗﺎﻣﺖ آﻧﻬﺎ در اﯾﻦ ﺳﺮزﻣﯿﻦ ﻣﻮاﻓﻘﺖ ﮐﺮد و از ﺣﻖ ﺑﺮﭘﺎﯾﯽ آﺗﺸﮑﺪه و ﺑﺮﮔﺰاری ﻣﺮاﺳﻢ دﯾﻨﯽ ﺑﺮﺧـﻮردار ﺷﺪﻧﺪ. اﻣﺎ ﮐﻤﯽ ﭘﯿﺶ از اﯾﻦ رﺧﺪاد، ﻓﺮدی ﺑﻪ ﻧﺎم آﻟﻮﭘﻦ و ﻫﻤﺮاﻫﺎﻧﺶ در ﺳﺎل 635 م. ﮐﻤـﯽ ﭘـﯿﺶ از ﺟﻨﮓ ﻗﺎدﺳﯿﻪ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﭼﺎﻧﮓ آن، ﻣﺮﮐﺰ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺗﺎﻧﮓ وارد ﺷﺪ. آﻧﻬﺎ ﻣﺴﯿﺤﯿﺎن ﻧﺴﺘﻮری ﺑﻮدﻧـﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻨﺎی ﯾﺎدﺑﻮد ﺳﻨﮕﯽ ﺳﯿﺎن ﻓﻮ" ﺑﺎ ﮐﺘﺎب ﻫﺎ و ﺗﺼﺎوﯾﺮ ﻣﻘﺪﺳﯽ ﮐﻪ ﻫﻤـﺮاه داﺷـﺘﻨﺪ، ﺑـﺎ اﻣﭙﺮاﺗـﻮر ﺗﺎﯾﺰوﻧﮓ (626-649 م.) ﻣﻼﻗﺎت ﮐﺮدﻧﺪ. ﺣﺎﺻﻞ اﯾﻦ ﻣﻼﻗﺎت، اﻗﺎﻣﺖ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮔﺮوه از اﯾﺮاﻧﯿﺎن در ﭼـﯿﻦ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮐﻠﯿﺴﺎ در ﭼﺎﻧﮓ آن و ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮐﺘﺎب ﻣﺴﯿﺤﯽ ﺑﻪ زﺑﺎن ﭼﯿﻨﯽ را ﺑـﻪ دﻧﺒـﺎل داﺷﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ اﺳﻨﺎد دﺳﺖ اول از ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺘﻮن ﺳﯿﺎن ﻓﻮ، رواﯾﺖ ﺣﻀـﻮر ﻣﺴـﯿﺤﯿﺎن ﻧﺴﺘﻮری ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ از ﺣﻀﻮر ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﯾﺮان در ﻣﻨﺎﺑﻊ ﭼﯿﻨﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺣﺎﺻـﻞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮ ﻣﺴﯿﺤﯿﺎن ﻧﺴﺘﻮری در ﻋﺮﺻﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻋﻠﻤـﯽ ﺑـﻪ وﯾـﮋه ﻧﺠﻮم در ﭼﯿﻦ ﺣﮑﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
After Yazgerd III’s rout at the hand of Muslims and upon his death in Marv (651 A.D)، a number of House Sassanid members set off for China and were admitted by Emperor Gaozong of Tang (649-683 A.D) to settle in the Chinese territory and were granted the right to establish Fire Temples (Atashkadeh)، and practice their religion and rituals. However، prior to their migration to China، a certain Alopen with his entourage had entered the city of Chang-An، the capital city of Tang dynasty، in 635، a few years before the Battle of al-Qadissiyah. These early settlers were Nestorian Christians who، as attests the stone monument ‘Sian-Fu’، had brought with themselves holy scripture and images، and were granted leave to meet Emperor Taizong (626-649 A.D). The outcome of this meeting was the settlement of the first Iranian emigrés، estabslishment of the first church in Chang-An and translation of the first Christian scripture into Chinese. The current research draws upon primary sources، including the Sian-Fu monument، in order to narrate the presence of Nestorian Christians as early signs of Iranian cultural presence in Chinese sources. The findings reaffirm the influential role played by the Nestorian Christians on education and cultural stage of China.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش با استناد به اسناد دست اول از جمله ستون سیان فو، روایت حضـور مسـیحیان نستوری به عنوان نخستین نشانه ها از حضور فرهنگی ایران در منابع چینی بررسی شده است .
2/xxi, Synodicon orientale ou recueil de synodes Nestoriens, 300 notes 1, 3, 5, 308 note 1, 475 note 3) پس از آن که زنون ١ امپراتور روم در سال ٤٨٩ میلادی مدرسۀ ادسا را تعطیـل کـرد، مرکز تعلیم آیین نستوری بـه نصـیبین در قلمـروی ساسـانی انتقـال یافـت (پیگولوسـکایا، ١٣٧٧، ٤٨٩-٤٨٨) و بدین ترتیب در اواخر قرن پنجم میلادی، ایران به مهـم تـرین مرکـز تبلیغ و اشاعۀ مسیحیت نستوری تبدیل شد (میلر، ١٣٨٢، ٣٠٠).
از سوی دیگر با گسترش فعالیت مسـیحیان در ایـران ، بسـیاری از مبلغـان نستوری برای تبلیغ آیین خود به نواحی مجاور ایران سفر کردند و اولین جوامـع نسـتوری را در ترکستان ، چین ، عربستان و هندوستان ایجاد کردند (١٠٥-٩٧ ,١٩٩٤ ,Fiey) ورود مسیحیت نستوری به چین و تشکیل نخستین مهاجرنشین ایرانی نخستین نشانه ها از اعزام مبلغان نستوری به چـین و شـرق دور را در قـرن ششـم میلادی میتوان جستجو کرد.
طی سال های اخیر، علاوه بر ستون سیان فو، مسـتندات دیگـری نیـز در چـین بـه دست آمده است که از حضور نستوریان ایرانی در این سرزمین حکایت میکند.
com/news/historic-christian-site-found-china) نتیجه حضور مسیحیان نستوری ایرانی در چین و فرصـتی کـه بـرای فعالیـت مـذهبی و اجتماعی آنها فراهم شد، زمینه ساز شـکل گیـری نخسـتین مهاجرنشـین ایرانـی در ایـن 1."