چکیده:
داﻧﺸﮕﺎه ﮐﻤﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﮐﺎرﮔﺮان ﺷﺮق (ﮐﺎ. ﯾﻮ. ﺗﯽ. وی.)، ﮐﻪ در ﺳﺎل 1921م. در ﻣﺴﮑﻮ ﺗﺄﺳﯿﺲ و در ﺳـﺎل 1938م. ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺷﺪ، ﺗﺠﺮﺑﻪ ای ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد در زﻣﯿﻨـﮥ ﺷـﺮق ﺷﻨﺎﺳـﯽ ﺷـﻮروی و ﻧﺨﺴـﺘﯿﻦ ﻣﺆﺳﺴـﮥ آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﻤﻮﻧﯿﺴﺘﯽ ﺑﻪ وﯾﮋه ﺑﺮای داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺷﺮﻗﯽ ﺑﻮد، ﺗﺎ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺧﻮد را از ﻣﻨﻈـﺮ ﻣﺎرﮐﺴﯿﺴـﺘﯽ و ﺑﻪ زﺑﺎن ﻣﺎدری ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪ. ﻫﺪف اﯾـﻦ ﻣﺆﺳﺴـﻪ ﻧـﻪ ﺗﻨﻬـﺎ ﺗﺮﺑﯿـﺖ اﺳـﺘﺎدان و اﻧﻘﻼﺑﯿـﻮن ﺑـﺮای ﮐـﺎر در ﮐﺸﻮرﻫﺎی زادﮔﺎه ﺷﺎن، ﺑﻠﮑﻪ اﯾﺠﺎد ﺗﻐﯿﯿﺮی ﭘﺎراداﯾﻤﯽ در ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﺷﺮق ﺑﻮد. اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﮐﺎ. ﯾﻮ. ﺗـﯽ. وی. ﻫـﻢدر ﻣﯿﺎن داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن و ﻫﻢ اﺳﺘﺎدان ﺣﻀﻮری ﻧﯿﺮوﻣﻨـﺪ داﺷـﺘﻨﺪ. ﺑﺮﺧـﯽ از آﻧﻬـﺎ ﺑـﺮای ﮔﺴـﺘﺮش ﻋﻠـﻢ و اﻧﻘﻼب ﺑﻪ اﯾﺮان ﺑﺎزﮔﺸﺘﻨﺪ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ دﯾﮕﺮ در ﻣﻘﺎم ﻣﺤﻘﻘﺎن اﯾﺮاﻧﯽ در اﺗﺤﺎد ﺷـﻮروی ﻣﺎﻧﺪﻧـﺪ،ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﺷﺮق ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺷﻮروی ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬاﺷﺘﻨﺪ و اﻏﻠﺐ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻫﻢ زﻣـﺎن در دﺳـﺘﮕﺎه ﺳﯿﺎﺳـﯽ ﺷـﻮروی ﺧﺪﻣﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. در ﻣﯿﺎن ﻣﻨﺎﺑﻊ دﯾﮕﺮ، اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از ﭘﺮوﻧﺪه ﻫﺎی ﻣﻮردی ﺷـﻮروی راﺟـﻊ ﺑـﻪ داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن و اﺳﺘﺎدان اﯾﺮاﻧﯽ ﮐﺎ. ﯾﻮ. ﺗﯽ. وی ﺑﻬﺮه ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﺗﺎ ﺑﺮ اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎ و ﭘﺲ زﻣﯿﻨﻪ ﻫﺎی آﻧﻬﺎ ﭘﺮﺗﻮی ﺑﯿﻔﮑﻨﺪ.
The Communist University for Laborers of the East (KUTV)، established in Moscow in 1921 and closed in 1938، presents a unique experiment in Soviet Orientalism. KUTV was the first communist educational institution set up specifically for students from the Orient to study their own countries in their native languages through a Marxist lens. Its purpose was not only to train teachers and revolutionaries for work in their native countries but to bring about a paradigm shift in the study of the East.
Iranians made up a strong presence at KUTV among both students and teachers، some of whom returned to Iran to spread learning and revolution، while others remained in the Soviet Union as scholars of Iran، influencing the development of Soviet Orientalism and often serving simultaneously in the Soviet political apparatus. Among other sources، this paper uses Soviet case files on Iranian students and teachers at KUTV to shed light on their motivations and backgrounds.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله ترجمه ای است از "Red Mecca" The Communist University for Laborers of the East (KUTV): Iranian Scholars and Students in Moscow in the 1920s and 1930s, Lana Ravandi-Fadai, Iranian Studies, 2015, Vol. 48, No. 5, 713 –727 pp.
این «کارگـاه آهنگری کادرهای رهبری» تجربی نه تنها هواداران مشتاق را تربیت میکرد تـا اسـتادان و انقلابیون سرزمین های زادگاه خود باشند، بلکه با تأکید بر تاریخ اجتماعی و اقتصادی معاصر از منظر مارکسیستی و توزیع مجدد ابزارهای دانش شرق شناسی برای خـود شـرقیهـا بـه منظور ایجاد تغییری پارادایمی در مطالعـۀ شـرق مـیکوشـید.
هنگامی که این دانشجویان اولیه از راه رسیدند، خـود دانشـگاه سـخت در جریان کار بود، برنامه های درسی هنوز مشخص نشده بود و عمـلا مـواد آموزشـی بـرای کمک به حل شکاف عظیم زبانی وجود نداشت : نه حتی دستور زبان روسی، چه برسد به 1.
و در سال های نخست آن تحصیل میکرد، در آن زمان نوشت : اگر تقدیری بهتری برای دختر خویش میخواهید در علم و دانش توانایش کنید به عوض گوشواره ها و انگشترهای طلا ادبیات و دفتر برایش بخرید (٧٤ :٢٠٠٢ ,Chaqueri) در ماه های اول ، کلاس های مناسب انـدک بـود: کـادر آموزشـی دانشـجویان را بـه گردش در اطـراف شـهر مـیبـرد و بحـث هـای غیررسـمی و دوسـتانه برگـزار مـیکـرد (.
هدف اساسی این نهاد آموزشی به طور هم زمان ، آموزش دانشجویان شرقی و انجام پژوهش هایی راجع بـه شـرق و نیـز تربیـت مبـارزانی انقلابی برای فعالیت در سرزمین های خود و پیشبرد انقلاب بود."