چکیده:
مسئولیت دولت در برابر اقدامات گروه ها و افراد عادی با تصویب طرح مسئولیت بین المللی دولت در سال 2001 توسط کمیسیون حقوق بین الملل در یک مسیر نسبتاً روشنی قرار گرفت اما این مسیر همچنان با دو مسئله عمده مواجه است: مسئله اول آنکه آیا معیار انتساب عمل به دولت با رویکرد کنترل کلی باید مشخص شود و یا کنترل مؤثر، و دوم، آیا دایره اجرایی طرح مسئولیت، شامل قواعد آمره نیز می گردد؟ به طور ویژه چنانچه بازیگران غیر دولتی مرتکب نقض قواعد حقوق بشری شدند، این سؤال مطرح است که در چه صورت اقدام آنها به دولت منسوب است؟ نوشتار حاضر درصدد آن است که با توجه به طرح مسئولیت بین المللی دولت ها به دو سئوال پاسخ دهد: الف: آیا قواعد حقوق بشری در زمره قواعد آمره می باشد یا خیر؟ ب: در صورت مثبت بودن سؤال اول چنانچه فردی یا گروهی مرتکب نقض این قواعد شدند شرایط کلی حاکم برای تحقق مسئولیت دولت در رابطه با اقدامات این گروه ها و افراد کدام است؟
خلاصه ماشینی:
قابليت اجرايي طرح ٢٠٠١ مسئوليت دولت ها در حوزه قواعد حقوق بشري ∗ مسعود راعي دانشجوي دوره دکتري حقوق بين الملل ، دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران (تاريخ دريافت : ٢/١١/ ١٣٨٥ ز تاريخ تصويب : ١٣٨٥/٥/٢٠) چکيده : مسئوليت دولت در برابر اقدامات گروه ها و افراد عادي با تصويب طرح مسئوليت بين المللي دولت در سال ٢٠٠١ توسط کميسيون حقوق بين الملل در يک مسير نسبتا روشني قرار گرفت اما اين مسير همچنان با دو مسئله عمده مواجه است : مسئله اول آنکه آيا معيار انتساب عمل به دولت با رويکرد کنترل کلي بايد مشخص شود و يا کنترل مؤثر، و دوم ، آيا دايره اجرايي طرح مسئوليت ، شامل قواعد آمره نيز ميگردد؟ به طور ويژه چنانچه بازيگران غير دولتي مرتکب نقض قواعد حقوق بشري شدند، اين سؤال مطرح است که در چه صورت اقدام آنها به دولت منسوب است ؟ نوشتار حاضر درصدد آن است که با توجه به طرح مسئوليت بين المللي دولت ها به دو سئوال پاسخ دهد: الف : آيا قواعد حقوق بشري در زمره قواعد آمره ميباشد يا خير؟ ب : در صورت مثبت بودن سؤال اول چنانچه فردي يا گروهي مرتکب نقض اين قواعد شدند شرايط کلي حاکم براي تحقق مسئوليت دولت در رابطه با اقدامات اين گروه ها و افراد کدام است ؟ واژگان کليدي: بازيگران غير دولتي - حقوق بشر- مسئوليت بين المللي دولت - قواعد آمره ∗ Email: masoudraei@yahoo.