چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺼﻪ درﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻗﺼﻪﻫﺎی ﻗﺮآﻧﯽ ﺑﺮ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن- ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻣﻞ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺎﯾﻪ ﭘﻨﺠﻢ ﻣﺪارس ﺷﻬﺮ ﺧﻮی در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 95-96 ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻮدﮐﺎن (CDI) در ﺑﯿﻦ اﯾﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﻮزﯾﻊ ﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻤﺮات ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه 13 داﻧﺶ آﻣﻮز دارای اﺧﺘﻼل اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه درﻣﺎﻧﯽ ﮔﺮوﻫﯽ (در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ دﯾﮕﺮ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺳﺎﻟﻢ) ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻗﺼﻪ درﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺪت 10 ﺟﻠﺴﻪ 45 دﻗﯿﻘﻪای (ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ 5 ﺟﻠﺴﻪ) اﺟﺮا ﺷﺪ و در ﭘﺎﯾﺎن ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻗﺼﻪ درﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ روی اﻓﺴﺮدﮔﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺑﻮده اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: قصه درماني، افسردگي کودکان ، قصه هاي قرآني ١٨٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ مقدمه در سال هاي اخير وجود افسردگي در کودکان و نوجوانان نه تنها محرز دانسته شده است ، بلکه نظـر بـر ايـن است که افسردگي کودکي ميتواند مشکلات جدي براي سلامت عمومي ايجاد کند (لامارين ، ١٩٩٥).
پژوهش نشان داده است با وجـود تشـابه افسـردگي کـودکي بـا بزرگسـالي، افسـردگي کـودکي نسـبت بـه افسردگي بزرگسالي طيف متفاوتي از نشانه ها را شامل ميشود، علاوه بـر ايـن کـه افسـردگي در کودکـان و نوجوانان همبودي بيشتري با ساير اخـتلال هـاي روانـي دارد(کارلسـون ، ٢٠٠٠).
در اين بررسي تاثير قصه درماني با قصه هاي قرآني بر ميزان افسردگي دانش آموزان پسر پايه پنجم شهر خوي / ١٨١ خصوص ، هر چند که پيشگيري اوليه همواره کارآمد و موثر نبوده است ولي شواهد نشان ميدهد پيشگيري ثانويه (مداخله هاي درماني) ميتواند مشکلات رواني-اجتماعي آتي را به طور چشمگيري کاهش دهد (لامارين ، ١٩٩٥).
روان درماني و دارودرماني براي کودکان و نوجوانان داراي اختلال هاي افسردگي مفيد تشخيص داده شـده است .
بررسي تاثير قصه درماني با قصه هاي قرآني بر ميزان افسردگي دانش آموزان پسر پايه پنجم شهر خوي / ١٨٥ جدول ١: مقايسه نمره افسرده خويي آزمودنيها در دو مرحله پيش و پس از درمان (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ١.
نتايج پژوهش حاضر نشان ميدهد که استفاده از قصه درماني با قصه هاي قرآني ميتواند به درمان افسردگي کودکان منجر شـود.
"Systematic review of Efficacy of cognitive behavior therapies in childhood and adolescent depressive disorder".