چکیده:
در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻌﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ، ﮐﻪ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن رﺷﺘﻪ ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ )ﭘﺴﺮ( ورودیﻫﺎی ﺑﻬﻤﻦ 91و93 داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺳﺒﺰوار ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺷﺪه و درﻧﻬﺎﯾﺖ ﺳﻄﺢ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ آنﻫﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدد. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﺟﺰو ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﮐﺎرﺑﺮدی و روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﻬﺖ اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ 179ﻧﻔﺮ از ﻫﺮ دو ورودی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی، ﺳﺮﺷﻤﺎری و ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺟﺪول ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻣﻮرﮔﺎن ﺟﻬﺖ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ؛ﮐﻪ از اﯾﻦ ﻣﯿﺎن 164 ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪ؛ﮐﻪ 104 ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ورودیﻫﺎی 91و 60 ﻧﻤﻮﻧﻪ دﯾﮕﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ورودیﻫﺎی 93 ﻣﯽ ﺷﺪ. اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ 31 ﺳﻮاﻟﯽ ﭘﻨﺞ ﮔﺰﯾﻨﻪای ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻘﯿﺎس ﻟﯿﮑﺮت ﺑﻮد، ﮐﻪ در ﺳﻪ ﺑﻌﺪ اﻋﺘﻘﺎدی، ﻋﺎﻃﻔﯽ و ﻣﻨﺎﺳﮑﯽ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﺪه ﺑﻮد. ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﻋﺘﻤﺎد ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 0/897 ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از روشﻫﺎی آﻣﺎری ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ داده ﻫﺎی ﺧﺎم در ﻧﺮم اﻓﺰار Spss ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن t ﺗﮏ ﮔﺮوﻫﻪ و دو ﮔﺮوﻫﻪ ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ 95 (در ﺳﻄﺢ 0/05 =a) ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ ورودیﻫﺎی 91و93 وﺟﻮد ﻧﺪارد. اﻣﺎ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻫﺮ دو ورودی در ﺳﻄﺢ ﺧﻮب و ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﯽ ﻗﺮار دارد. ﻟﺬا ﭼﻨﯿﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﮐﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﯿﺎن ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ ﺳﺒﺰوار، در اﯾﻦ ﻣﺪت ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ دﯾﻨﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ورودی 91 ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ای ﻧﺪاﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
در واقع هدف پژوهش حاضر اين ميباشد که "آيا تفاوت معناداري بين هويت ديني دانشجويان ورودي٩١ و ٩٣ دانشگاه فرهنگيان علامه طباطبايي سبزوار وجود دارد؟" پيشينه پژوهش کريميان صيقلاني در پژوهشي تحت عنوان «شناخت هويت ديني دانشجو جهت تحول بنيادين در دانشگاه هاي ايران اسلامي» با روش تحليل اسنادي رابطه بين دو متغيير هويت ديني و هويت دانشجويي را از راه مقايسه محتوايي مباني نظري اسلام و دانشگاه مورد بررسي قرار داده ، و در نهايت به اين پرسش پاسخ داده که آيا در شرايط فعلي مي توان تغيير هويت ديني دانشجويي را محقق شده دانست ؟ يافته هاي تحقيق نشان داد با توجه به تفاوت هاي بسيار در حوزه هاي گوناگون مباني اسلام و دانشگاه متاثر از غرب ، در شرايط کنوني چون دانشگاه ديني مورد نظر اسلام محقق نشده است ، بنابراين هويت ديني دانشجوهم هنوز شکل نيافته است (کريميان صيقلاني، ١٣٩١).
٧- بين بعد عاطفي دانشجويان اهل سنت و شيعه وروديهاي (٩١-٩٣)رشته علوم تربيتي دانشگاه فرهنگيان علامه طباطبايي سبزوار تفاوت معناداري وجود دارد.
٨- بين بعد مناسکي يا رفتاري دانشجويان اهل سنت و شيعه وروديهاي (٩١-٩٣)رشته علوم تربيتي دانشگاه فرهنگيان علامه طباطبايي سبزوار تفاوت معناداري وجود دارد.
٢٠٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ فرضيه ششم : با توجه به اينکه مقدار اس آي جي در فرضيه ششم ٠/٠١٢ و کمتر از ٠/٠٥ مي باشد اين فرضيه مورد قبول واقع شد که نشان مي دهد در جمعيت مورد مطالعه بين بعد اعتقادي هويت ديني مذهب اهل شيعه و سنت تفاوت معني دار است .