چکیده:
هرﭼﻨﺪ درﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ، ﺗﻤﺎم ﮐﺸﻮرﻫﺎ دارای اﻫﺪاف و آرﻣﺎﻧﻬﺎ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻠﯽ ﺧﺎص ﺧﻮد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺎ اﯾﻦ وﺟﻮد ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ادﻋﺎ ﮐﺮد ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﺮای ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﻣﺰﺑﻮر، ﻗﺎدر ﺑﻪ ﺗﺮﺳﯿﻢ و ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی و ﺟﻬﺖ ﮔﯿﺮی ﻫﺎی ﺧﺎص ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ زﯾﺮا ﯾﺎ از اﻣﮑﺎﻧﺎت ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺮای ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﯾﺎ ﺑﺎ ﻓﻘﺪان ﺧﻂ ﻣﻨﺸﯽ ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﻮده و از وﺟﻮد رﻫﺒﺮاﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﻻزم ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ را دارا ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﯽ ﺑﻬﺮه اﻧﺪ و ﯾﺎ ﻗﺪرت ﺑﺎزﺑﯿﻨﯽ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ و در ﺻﻮرت ﻟﺰوم ﺗﻐﯿﯿﺮ اﻫﺪاف ﺧﻮد را ﻧﺪارﻧﺪ و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺒﯽ در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﭘﯿﺪاﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. دوﻟﺖ ﻫﺎ ﺑﺮای ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻫﺪاف و ﺗﻌﻘﯿﺐ اﯾﺪه آﻟﻬﺎی ﺧﻮد ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ از داﺷﺘﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.1
دراﯾﻦ ﻣﯿﺎن دوﻟﺘﻬﺎ ﺑﺮای ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻫﺪاف و ﺗﻌﻘﯿﺐ اﯾﺪه آﻟﻬﺎی ﺧﻮد ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ از داﺷﺘﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی و ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻌﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، دوﻟﺘﻬﺎ ﺑﺮای ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺧﻮدﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﺗﻠﻔﯿﻖ آن ﺑﻪ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎی ﻣﻠﯽ ﺧﻮد ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﺧﻂ ﻣﺸﯽ ﻫﺎ و ﺗﻬﺴﯿﻼت ﻻزم را ﺑﺮای اﺟﺮای اﺳﺘﺮاﺗﮋی را ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
Although in the international community, all countries have their own goals and aspirations and national
resources however, it cannot be claimed that all the countries to achieve these goals are able to delineate and
determine the strategy and specific orientations. Because whether not have enough facilities to achieve their
goals or faced with the absence of the policy and not have leaders that have required abilities to organize
resources or not have the power of review and analysis and, if necessary, change their goals and will have a bad
status in the international system. Governments to meet the targets and the pursuit their ideals inevitably have
strategy.
Meanwhile, the governments to meet the goals and the pursuit of their ideals inevitably have strategy and
strategic thinking, and in other words, the governments to achieve the objectives must coordinate and organize
resources and integrating it into the national policies and provide policies and facilities for implementation of the
strategy.
In Iran's political system after the Islamic Revolution because of the lack of strategic thinking, specific
conditions of geopolitics of interference and external influences, dependence on revenues from oil revenues and
a series of national and international variables of political reforms, social and economic has been always free
from the theoretical dimension and clear and certain strategy.
خلاصه ماشینی:
"نگاهی اجمالی بر استراتژی های اقتصادی ایران دوران پهلوی ٢-مجموعه مقالات هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک ٦ و ٧ مهرماه ٨٩، انجمن مدیریت استراتژیک ایران ، ص ٣٠٩ ٣-بهنام ملکی، ١٣٨٨، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، تهران ، نشردانشگاهی ، ص ١٩٥ ٤-سایت دانشگاه امام صادق (ع )، سخنرانی دکتر علی عبداللهی، ١٣٨٢/٢/١٩ ٥-محمد باقر بهشتی، توسعه اقتصادی ایران ٦-روزنامه سلام -٧٦/١٢/١٦ ٧-علیرضا خانی، چالش های اقتصادی دولت ، ماهنامه سیاسی –اقتصادی،٢١٤-٢١٣، ١٣٨٤ ٣٤ اصلاحات ارضی در رژیم سابق ایران ، این فرآیند از طریق یک برنامه اصلاحات ارضی، توسعه خدمات اجتماعی و آموزشی با نام اغراق آمیز (انقلاب سفید)، آغاز شد و وارد محیط ایران گردید و به اصلاحات دیگری نیزمنجر شد که هدف اساسی همه آنها، همواره کردن راه برا چنین فرآیند توسعه ای بود انقلاب سفید که بعدا انقلاب شاه و ملت نامیده شد، نه تنها اصولا یک انقلاب نبود، بلکه یکی از اهداف آن تقویت دولت وابسته به نظام سرمایه داری به منظور جلوگیری از وقوع یک انقلاب اجتماعی بود.
٢١ بعبارت دیگر اقتصاد ایران در سال ١٣٨٢ نیزکماکان درگیر ١٤-مسعود نیلی، تحلیل عملکرد سیاست های تعدیل اقتصادی، اطلاعات سیاسی –اقتصادی، شماره ١٠٤-١٠٣، صص ٩٨-٩٢ ١٥-علی مزروعی، شرایط اقتصاد جهانی گفتگوی تمدنها ١٦-روزنامه همشهری-٧٦/١١/٤ ١٤-علی مزروعی، مشکلات اقتصادی ایران ، روزنامه سلام ، شماره ٢١٧٥ ١٨-حسین شریعتمداری-روزنامه کیهان ١٣٨٢/٧/٦ ١٩-ابراهیم رزاقی، مجلسه سیاسی –اقتصادی، شماره ٧٠-٦٩، ص ٧٧، ١٣٧٢ ٢٠-مسعود نیلی، روزنامه شرق (ویژه نامه نوروز)، ١٣٨٣ 21 -صفدری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی همشهری -٨٢/٦/١٣ ٣٦ چالش های سنتی خود بود وابستگی به نفت ، فقدان بخش خصوصی، شکست نسبی خصوصی سازی، افزایش حجم بوروکراسی 22 دولت ، کسری بودجه ، مصرف بالای انرژی، پرداخت یارانه ها، تورم ، بیکاری و..."