چکیده:
علیرغم وجود پتانسیل و مزیتهای موجود در تولید گل و گیاهان زینتی در کشور، همواره چالشها و نارساییهایی در ساختار بازار و بازاریابی این محصولات مشاهده میشود. در این مطالعه عوامل موثر بر حاشـیه بازاریابی گل رز گلخانه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور تدوین رهیافتی برای حل مشکلات و توسعه بازار این محصول بررسی شد. مطابق نتایج، حاشیه بازاریابی محصول گل رز بالا و غیرمتناسب است و مسیر بازاریابی گل رز در استان کارا و شفاف نیست. نتایج تخمین توابع حاشیه بازاریابی با استفاده از الگوی مارک – آپ نشان داد که قیمت، هزینههای بازاریابی و هزینه حمل ونقل با حاشیه بازاریابی درسطح خرده فروشی رابطه مستقیم دارد. همچنین نتایج محاسبه کارایی بازاریابی گل رز با استفاده از روش شفرد نشان داد که به ازای 1 ریال خدمات بازاریابی 77/ 3 واحد ارزش افزوده ایجاد میشود. نبود اطلاعات دقیق از شرایط بازار، سیستم حمل و نقل نامناسب و دوری بازار فروش از محل تولید و نیز کمبود تسهیلات حمایتی از مهمترین مشکلات و چالشهای تولیدکنندگان بودند.
Despite of potentials and presents advantages in flowers and ornamental plants production in country، always challenges in market structure and marketing of these products can be seen. In this study، factors affecting on marketing margin for Rose flower in Kohgiloye and Boyerahmad province were studied to define a approach for solve the problems and development of market of this flower. Result show that the marketing margin for Rose flower is high. Determination of marketing margin functions show that price، marketing cost and transportation cost have a positive effect on marketing margin at retailer level. Also the result of efficiency estimation using Shepard method revealed that for every 1 Rials for marketing services، value-added increase 3.77 unit. Lack of accurate information about market، inappropriate transportation system and the distance between sale and purchase market and the lack of support facilities are the most important problems and challenges for producers.
خلاصه ماشینی:
"عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی گل رز گلخانه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد سیدیعقوب زراعت کیش 1 ، هانیه یوسفی متقاعد 2 تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٤/١٣ تاریخ پذیرش: ١٣٩٤/١٢/١٩ چکیده علی رغم وجود پتانسیل و مزیت های موجود در تولید گل و گیاهان زینتی در کشور، همواره چالش ها و نارسایی هایی در ساختار بازار و بازاریابی این محصولات مشاهده می شود.
نتایج تخمین توابع حاشیة بازاریابی با استفاده از الگوی مارک – آپ ٣ نشان داد که قیمت ، هزینه های بازاریابی و هزینه حمل ونقل با حاشیه بازاریابی درسطح دانشیار اقتصادکشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران (نویسندة مسئول) e-mail: zrtksh@yahoo.
با توجه به اینکه ، میانگین قیمت دریافتی عرضه کننده (گلخانه دار) برای هر شاخه گل رز حدود ١٢٠٠٠ ریال می باشد و از طرفی قیمت فروش گل رز تولیدی استان در سطح خرده فروشی شهرهای بزرگ چندین برابر قیمت تولیدکننده می باشد (گوهرکانی ، ١٣٩٤) بنابراین ، مطالعه مشکلات بازاریابی و به ویژه حاشیه بازاریابی محصول دارای اهمیت است .
نتایج حاکی از آن است که قیمت گوشت مرغ در سطح خرده فروشی و هزینه حمل و نقل رابطه مستقیم و معنی دار و درآمد تولید کننده رابطه معکوس و معنی داری با حاشیه بازاریابی این محصول دارند.
شکل الگوی تجربی مارک – آپ مورد استفاده در این تحقیق به صورت ذیل است : (8) که در اینجا Mm حاشیه کل بازاریابی ، Pr قیمت خرده فروشی ، Z١ هزینه های حمل ونقل و Z٢ سایر هزینه های بازاریابی می باشد."