چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر جوّ سازمانی نوآورانة ادراکی بر خودکارآمدی رایانه و استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی معلمان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل یابی علّی بود. جامعة آماری پژوهش شامل ۳۱۲ معلم مرد بود که از آن میان نمونه ای به حجم ۱۷۲ نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد و افراد به شیوة نمونه گیری خوشه ای آزمون شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش سه پرسش نامة استاندارد جو نوآورانة سازمانی کینگ و همکاران (۲۰۰۷)، خودکارآمدی رایانه کارستین و راث (۱۹۹۸)، و استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی چاو و همکاران (۲۰۱۰) بود. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر ۰/۸۵، ۰/۸۸، و ۰/۹۲ محاسبه شد. برای برازش مدل علّی معادلات ساختاری از نرم افزار Lisrel8.54 استفاده شد. یافته ها نشان داد تاثیر جو نوآورانة ادراکی بر خودکارآمدی رایانه و استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی معلمان مثبت و معنادار است. شاخص نیکویی برازش ۰/۹۲ و ریشه میانگین مجذور باقی مانده ها در مدل متغیرهای مکنون ۰/۰۷۴= RMSEA بود. بنابراین مدل دارای برازش نسبتا مطلوبی بوده است و به این ترتیب مدل معادلات ساختاری جوّ سازمانی نوآورانة ادراکی بر خودکارآمدی رایانه به صورت مستقیم و بر استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی از طریق خودکارآمدی رایانه در معلمان به صورت غیرمستقیم موثر بوده است. نتیجه اینکه، مدیران با ایجاد جوّ سازمانی نوآورانه در مدارس و با ارتقای خودکارآمدی رایانه در معلمان می توانند شاهد استفاده از تدریس الکترونیکی در کلاس درس و تداوم آن باشند.
خلاصه ماشینی:
"چراکه خودکارآمدی رایانه تبیین درستی در جهت بالابردن توانمندی معلمان در اســتفادة مداوم از تدریس الکترونیکی بوده است به طوری که ، این e شمارة ۶۲ 30 e سال شانزدهم e تابستان ۱۳۹۶ عامل در فضای مدارسی با جو سازمانی نوآورانه بر اساس پژوهش های قبلی مورد تأیید است .
مدل مفهومی پژوهش به صورت زیر ارائه می گردد: کاربست استقلال عمل سهولت خودکارآمدی جو نوآورانه رهبری نوآورانه رایانه سازمانی اثربخشی پشتیبانی منابع سودمندی فرهنگ نوآورانه شناسایی اهداف استفاده مداوم از همبستگی گروهی E-Teaching موفقیت شغلی تجارب دائمی شکل ١ مدل علی اولیۀ پژوهش مطابق با پیشینۀ پژوهش روش پژوهش پژوهش حاضر با هدف بررســی تأثیر ادراک معلمان از جو نوآورانۀ مدرســه بر استفادة مداوم از تدریس الکترونیکی با نقش میانجی متغیر خودکارآمدی رایانه در مدارس خاص پســرانه (نمونه دولتی و استعدادهای درخشان ) دورة اول و دوم متوسطۀ استان اردبیل به مرحلۀ اجرا درآمده است و به لحاظ اینکه زیرساخت های فناوری (رایانه ، ویدئو پروژکتور، برد هوشمند و ...
جدول ١ مقدار آماره آزمون KMO و بارتلت آزمون KMO 0/854 آزمون بارتلت χ٢ ٨٠٠/٤٠٨ نامۀ جو سازمانی نوآورانۀ ادراکی درجۀ آزادی ١٢٠ پرسش 0/001 Sig آزمون KMO 0/882 پرسش نامۀ خودکارآمدی رایانه آزمون بارتلت χ٢ ٨٩١/٥٧٣ درجۀ آزادی ٦٦ 0/001 Sig شمارة ۶۲ ̈e سال شانزدهم ̈e 33 تابسنان ۱۳۹۶ ̈e آزمون KMO 0/922 پرسش نامۀ استفادة مداوم از تدریس آزمون بارتلت χ٢ ١٢٦٤/٨٩٦ الکترونیکی درجۀ آزادی ١٠٥ 0/001 Sig در این بخش شاخص های توصیفی و سپس نتایج مربوط به آزمون مدل ارائه شده است ."