چکیده:
ﺑﺴﻨﺪﮔﯽ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺧﻮاﻧﺪن ﺑﺮای ﺧﺎرﺟﯽ زﺑﺎﻧﺎن در ﮐﺸﻮرﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﯾﮑﯽ از ﺿﺮورﯾﺎت ﻣﻬﻢ ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و زﻧﺪﮔﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﮐﺸﻮر دﯾﮕﺮ اﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ی اﻧﮕﯿﺰه و ﺑﺴﻨﺪﮔﯽ ﻣﻬﺎرت ﺧﻮاﻧﺪن در ﻓﺎرﺳﯽ آﻣﻮزان ﺧﺎرﺟﯽ ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﺪاد 30 ﻧﻔﺮ از ﻓﺎرﺳﯽ آﻣﻮزان ﺧﺎرﺟﯽ ﮐﻪ ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮی زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ در ﻣﺆﺳﺴﻪ ی دﻫﺨﺪای ﺗﻬﺮان داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻗﺰوﯾﻦ ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ای ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎی ﺧﻮاﻧﺪن (MRQ) ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﺳﺘﻔﺎده در ﺑﺎﻓﺖ ﮐﺸﻮر اﯾﺮان ﺗﺼﺤﯿﺢ و ﺗﻌﺪﯾﻞ ﮔﺮﯾﺪه ﺑﻮد و رواﺋﯽ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آزﻣﻮن ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﺎﯾﯿﺪ رﺳﯿﺪه ﯾﻮد، ﺑﻪ آزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ داده ﺷﺪ و ﺑﻌﺪ از آن ﺗﺴﺖ ﻣﻬﺎرت ﺧﻮاﻧﺪن ﺑﻪ زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ ازآزﻣﻮدﻧﯽ ﻫﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ اﻃﻼﻋﺎت آﻣﺎری ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه، ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ اﻧﮕﯿﺰه و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی آن ﺷﺎﻣﻞ ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی در ﺧﻮاﻧﺪن، ﺗﻼش ﺑﺮای ﺧﻮاﻧﺪن، اﺟﺘﻨﺎب ﺑﺮای ﺧﻮاﻧﺪن، ﺣﺲ ﮐﻨﺠﮑﺎوی ﺑﺮای ﺧﻮاﻧﺪن، ﮐﻮﺷﺶ ﺑﺮای ﺧﻮاﻧﺪن، اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺮای ﺧﻮاﻧﺪن، ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮاﻧﺪن، ﮐﺴﺐ ﻧﻤﺮات در ﺧﻮاﻧﺪن، رﻗﺎﺑﺖ در ﺧﻮاﻧﺪن، ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮاﻧﺪن و ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻦ ﺑﺎ ﺑﺴﻨﺪﮔﯽ ﻣﻬﺎرت ﺧﻮاﻧﺪن در ﻓﺎرﺳﯽ آﻣﻮزان ﺧﺎرﺟﯽ راﺑﻄﻪ ی ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﺜﺒﺘﯽ وﺟﻮد دارد.
خلاصه ماشینی:
"در نهایت اطلاعات آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده ، مبنی بر این بود که بین انگیزه و مولفه های آن شامل خودکارآمدی در خواندن ، تلاش برای خواندن ، اجتناب برای خواندن ، حس کنجکاوی برای خواندن ، کوشش برای خواندن ، اهمیت برای خواندن ، شناخت نسبت به خواندن ، کسب نمرات در خواندن ، رقابت در خواندن ، موقعیت اجتماعی خواندن و پذیرفتن با بسندگی مهارت خواندن در فارسی آموزان خارجی رابطه ی معنادار مثبتی وجود دارد.
همانطور که ذکر شد برای افراد ساکن در کشورهای دیگر مهارت های مرتبط با خواندن و اصول اساسی آن به خصوص به لحاظ تحصیلی و یادگیری دارای اهمیت بسیاری است و یکی از مهمترین موارد دخیل در این حوزه می باشد که بحث و بررسی در این زمینه را نیازمند توجه ویژه و تحقیق می نماید؛ و به عبارت دیگر شناسایی موارد اثر 1 Adsera and Pytlikova 2 Brame 3 Calderon and Row 4 Medina 5 Chan 6 Danielsson and Selander 7 Gbollie and Keamu گذار بر ایجاد خودکفایی و بسندگی در مهارت های مختلف شاخص و مورد نیاز بسیار مهم و نیازمند بررسی است ، بنابراین این تحقیق با هدف بررسی انگیزه بر بسندگی خواندن در فراگیران (دانشجو) خارجی ساکن در ایران شکل گرفت ."