چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی مدل معادلات ساختاری هوش هیجانی و هیجانات کاری در ادارات ورزش و جوانان استان کرمان میباشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان بوده و حجم نمونه 158 نفر میباشد که برای به دست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که برای تایید روایی آن از روایی سازه و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم و همچنین برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده-ها، از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که تمام ابعاد هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، مهارت اجتماعی و همدلی) تاٌثیر مثبت معناداری بر فعالیت سطحی و فعالعیت عمقی (ابعاد هیجان کاری) دارد.
The aim of present study is to the designing structural equation model of Emotional Intelligence and Working Emotions in departments of sport and youth of Kerman province. Population of study consists of all employees in departments of sport and youth of Kerman province، among which 158 individuals were selected as sample of research using Cochran formulae and simple random sampling way. Data gathering tool during this study was standard questionnaire that the validity was used construct validity and confirmatory factor analysis and reliability was determined through Cronbach alpha. This study is regarded as an applied study in terms of purpose and it is a descriptive survey in terms of data colleting method. Considered model was examined using structural equations modeling (SEM) and Lisrel software. Results indicated that all of emotional intelligence dimensions (self-awareness، self-management، social skills، and empathy) have a positive significant effect on surface and deep activity (dimensions of emotional labor).
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که تمام ابعاد هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، مهارت اجتماعی و همدلی) تاثیر مثبت معناداری بر فعالیت سطحی و فعالعیت عمقی (ابعاد هیجان کاری) دارد.
میکلاجزاک و همکارانش Mikolajczak (2007) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که هوش هیجانی تأثیر مثبت معناداری بر هیجانات کاری دارد و افراد با هوش هیجانی بالاتر هماهنگی مثبتتری را تجربه کرده و تلاش عاطفی کمتری نسبت به افراد با نمرات هوش هیجانی کمتر بر حسب فعالیت سطحی و فعالیت عمقی انجام میدهند.
لی و اوکی Lee Ok (2012) در پژوهش خود که در 310 هتل انجام شد، به این نتیجه رسیدند که هوش هیجانی تأثیر مثبت معناداری بر هیجانات کاری دارد.
رامچاندران و همکاران Ramachandran et al (2011) در تحقیق خود به بررسی تأثیر هوش هیجانی بر هیجانات کاری پرداخت که نتایج به دست آمده نشان میدهد که هوش هیجانی ارتباط مثبت معناداری با فعالیت عمقی دارد.
آستین و همکارانش Austin et al (2008) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که هوش هیجانی و فعالیت عمقی هیچ ارتباط معناداری نداشته و هوش هیجانی تأثیر منفی قابل توجهی تنها بر روی فعالیت سطحی دارد.
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر هوش هیجانی کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان بر کار هیجانات کاری میباشد.
این تحقیق نشان میدهد تمام ابعاد هوش هیجانی تأثیر مثبتی بر فعالیت سطحی و فعالعیت عمقی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان دارد.
Service with a smile: do emotional intelligence, gender, and autonomy moderate the emotional labor process?, Journal of Occupy Health Psychology.