چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش تبییننقش واسطهای بهزیستی روانشناختی در بین سرمایه اجتماعی و خودکارآمدی در زنان فرهنگی شهر سرباز بود. در این پژوهش از روش پیمایشی- همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه زنان فرهنگی شهر سرباز و نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تعداد 191 نفر انتخاب گردید. دادهها از روش پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف(1989)، خودکارامدی آدامز و شرر(1982) و سرمایه اجتماعی سهامی (1387) گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر به روش بارون و کنی استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان دادند که خودکارآمدی با سرمایه اجتماعی و مولفههای آن به اسثتنائی مولفه اعتماد به خانواده رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین، خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی و مولفههای آن رابطه مثبت و معنادار دارد. افزون بر این، نتایج تحلیل مسیر نشان دادند که متغیرهای اعتماد سیاسی و شبکه اجتماعی به صورت مستقیم بر متغیر خودکارآمدی تأثیر میگذارد و متغیر بهزیستی روانشناختی نقش واسطهای بین سرمایه اجتماعی و خودکارآمدی ایفا میکند، اما مولفههای اعتماد به خانواده و مشارکت اجتماعی تاثیری معنادار بر خودکارآمدی نداشتند و تنها مولفه تاثیرگذار سرمایه اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی، اعتماد سیاسی بود.
خلاصه ماشینی:
"بیش تر پژوهش ها از روش رگرسیونهای چندگانه یا چندمتغیره به بررسی تأثیرات هم زمان متغیرها پرداخته اند؛ ولی رابطه علت و معلولی تعیین نشده است و مسیرهایی که به افزایش خودکارآمدی منجر شود، مشخص نیست (چه به گونه مستقیم و چه غیرمستقیم )؛ در مجموع و براساس این اصل که معلمان رکن اصلی آموزش و پرورش بشمار میروند و نقشی مهم در تربیت نسل آینده کشور ایفا میکنند، برای ایفای درست نقش اصلی خود باید از تواناییها، مهارتها و ویژگیهای مثبت شخصیتی و روانشناختی لازم برخوردار باشند تا بتوانند زمینه لازم را برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و هدایت آنها به سمت پیشرفت فراهم کنند.
متغیرها میانگین انحراف استاندارد شبکه اجتماعی 20/18 6/02 اعتماد سیاسی 9/49 3/18 مشارکت اجتماعی 15/59 5/63 اعتماد به خانواده 10/15 1/72 سرمایه اجتماعی 55/41 10/78 پذیرش خود 12/66 2/53 روابط مثبت با دیگران 11/48 2/79 خودمختاری 11/79 2/36 تسلط بر محیط 13/24 2/54 زندگی هدفمند 13/83 2/59 رشد فردی 13/43 2/65 بهزیستی روانشناختی 76/43 10/16 خودکارآمدی 60/75 7/87 فرضیه نخست : بین سرمایه اجتماعی و مولفه های آن با خودکارآمدی در زنان فرهنگی رابطه معنادار وجود دارد.
(Ghaedi, & Yaghoobi, 2008) در واقع ، هر اندازه افراد دارای سرمایه اجتماعی بالاتری باشند، به این معنی که دارای ذخایری ارزشمند مانند حمایت های اجتماعی، وجود شبکه های خویشاوندی و مشارکت در جنبه های گوناگون زندگی اجتماعی باشند، سلامت آنها در جامعه در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت و از بهزیستی روانشناختی بالاتری برخوردار خواهند شد.
(2015) The Relationship of Social and Psychological Capitals with the Mediating Role of Self-Efficacy in Physical Education Teachers."