چکیده:
سرمایه اجتماعی از طریق تسهیل ترکیب و مبادله منابع دانشی سازمان و همچنین با فراهم آوری شرایط لازم از جمله ایجاد اعتماد و تعامل بین اعضای سازمان، باعث توسعه مدیریت دانش در سازمان می شود. همچنین شبکه های اجتماعی، ارتباطات درون گروهی و غیر رسمی نقش بسزایی در توسعه مدیریت دانش سازمانی دارند. از این رو هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی و نقش سرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش می باشد.
جامعه آماری این پژوهش را کلیه بسیجیان شامل سرگروه های صالحین مرکز آموزش تخصصی بسیج امام رضا(ع) مشهد که یکی از مراکز زیر مجموعه سازمان بسیج مستضعفین می باشد تشکیل داده اند و تعداد ٤٨٠ نفر از بسیجیان این مرکز با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای برای نمونه برگزیده و بررسی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه بود. پرسشنامه اول برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه بر اساس مدل ویلانووا و جوسا طراحی شده است که سرمایه اجتماعی را به شش بعد شبکه و هنجارهای مشترک، اعتماد، روابط، همکاری متقابل، تعهد و فهم متقابل تقسیم می کند. پرسشنامه دوم، توسط پژوهشگر طراحی و جهت بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش در مرکز آموزش تخصصی بسیج امام رضا(ع) مشهد مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی، استنباطی و رگرسیون چندگانه به انجام رسید. یافته های پژوهش نشان داد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با توجه به در نظر گرفتن سن، جنسیت و میزان تحصیلات بسیجیان در مرکز آموزش تخصصی بسیج امام رضا (ع) مشهد و تاثیر آن ها بر توسعه مدیریت دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين ابعاد سرمايه اجتماعي و ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي با توجه به در نظر گرفتن سن ، جنسيت و ميزان تحصيلات بسيجيان در مرکز آموزش تخصصي بسيج امام رضا (ع ) مشهد و تأثير آن ها بر توسعه مديريت دانش رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
در اين مقاله مسأله اصلي که محقق را تشويق نموده ، اين است که تأثير ميزان استفاده از شبکه هاياجتماعي و ابعاد مختلف سرمايه هاي اجتماعي (از نظر ويلانووا و جوسا) بر توسعه مديريت دانش جمعي از بسيجيان مرکز آموزش تخصصي بسيج امام رضا(ع ) مشهد را بررسي نمايد.
الف ) قلمرو موضوعي: اين تحقيق به دنبال بررسي تأثير ميزان استفاده از شبکه اجتماعي و ابعاد مختلف سرمايه اجتماعي بر توسعه مديريت دانش جمعي از بسيجيان مرکز آموزش تخصصي بسيج امام رضا(ع ) مشهد بر اساس مدل ويلانووا و جوسا است .
براي بررسي تأثير ميزان استفاده از شبکه هاياجتماعي و ابعاد مختلف سرمايه هاي اجتماعي (از نظر ويلانووا و جوسا) بر توسعه مديريت دانش بسيجيان مرکز آموزش تخصصي بسيج امام رضا(ع ) مشهد، ابتدا ابعاد و مؤلفه هاي مؤثر بر مديريت دانش را با روش دلفي به دست آورده و سپس از مقياس طيف ليکرت ٤ نظر تمامي پاسخ دهندگان را جمع آوري کرده و پس از آن اهميت هر کدام مشخص شده و توسط پرسشنامه اي که محقق ساخته وضعيت عوامل بررسي ميشود.