چکیده:
مقاله حاضر به بررسی آداب و کیفیت نماز شب پرداخته و به روش تحلیلی – توصیفی به بررسی مفاهیم
پرداخته و در پایان نتیجه گیری شده و پیشنهاداتی ارائه می شود. باید در نظر داشت برای راز و نیاز و
مناجات با خدای جهان آفرین و سوز و گداز عاشقانه با او داشتن زمانی مناسبت تر از تاریکی شب نیست،
حالتی که برای شب عاشقان است آدمی را به حیرت انداخته و گاهی تصورش برای انسان مشکل است چه
رسد به تصدیقش، این واقعیت نوری است در برابر تاریکی و انسی است از وحشت و خلوتی است از
کثرت، استغفار همیشه مطلوب است ولی در هنگام سحر مطلوب تر و قدر و اعتبارش بیشتر است، آری
برای شب زنده داران پرده از برابر چشمانشان کنار رفته و ظلمت شک و ریب از عقاید و عمق جانشان
برطرف گردیده و سر و نهانشان در مجلس انس با معبودشان شاد و خرم گشته و قلوبشان بر اثر بازگشت به
رب الارباب آرامشی تمام بخود گرفته و دیدگانشان با نگاه به محبوبشان روشن شده و تجارتشان با فروش
دنیا به قیمت آخرت تجارتی سودمند است.
خلاصه ماشینی:
"یارب ز تو آنچه من گدا میخواهم افزون ز هزار پـادشاه میخواهـم هر کس ز در تو حاجتی میخواهد من آمده ام از تو تو را میخواهم (انصاری عبدالله بن محمد، ١٣٧٢ ، ص ٧٤٧) امام سجاد (ع ) در مناجات خودش با خداوند کریم اینطور لب به سـخن مـیگشـود کـه : خـدایا سـتاره هـای آسمان در حال غروب است ، صداها خاموش شده است ، نصف شب همه خوابند، چشمان بندگانت خـواب فرا گرفته ، صداها همه گرفته ، همه افتـاده انـد خـدایا پادشـاهان در را بـه روی خـود بسـته انـد، نگهبانـان دور قصرشان را نگهبانی میکنند تا کسی نیاید از آنها چیزی بخواهد اما تو ای خداوند حـی و قیـوم در خزائنـت قفل نیست و باب های رحمت تو برای هر که از تو بخواهد باز است ، ای خدای من بیچـارگی مـن مـرا بلنـد کرده و آورده به در خانه ی تو و شدت مرگ و سختی روز قیامت خواب را از چشم من برده در ایـن وقـت همه خوابند اما چطور بخوابم در حالی که مرگ به سرعت پیش میآیـد (مجلسـی، محمـد بـاقر، همـان ، ج ٧٣، ص ١٠٦ ) آداب و ادعیه نماز شب (هشت رکعت ) پس افتتاح کن رکعت اول را به تکبیرات سبعه با ادعیه ثلاثه و افضل است در رکعت اول بعد از حمد سوره «قل هو الله احد» را سی نوبت بخوانی، و در رکعت دوم سوره «قل یا ایها الکافرون » و در شش رکعـت بـاقی سوره های دراز مثل سوره ی انعام و کهف و انبیاء و یس و حم و هر سوره دیگر که درازی مشابه اینهـا بـوده باشد و جایز است در همه نوافل سوره را از روی مصحف بخوانی، و اگر چه بعضی از سور دیگـر در خـاطر داشته باشی، اما در نماز فریضه از روی مصحف خواندن جایز نیست (موسوی خمینی، ر."