چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطهء بین تأملی و تکانشی بودن،پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان دبستانهای بروجن بود.منظور از دانشآموزان تأملی دانشآموزانی هستند که در آزمون«همتایابی اشکال آشنا»به پرسشها دیر پاسخ میدهند،ولی پاسخ آنها معمولا صحیح است.دانشآموزان تکانشی دانشآموزانی هستند که در این آزمون زود پاسخ میدهند،ولی پاسخ آنها معمولا غلط است. ضرورت این تحقیق از آنجا احساس شد که دانشآموزان هر روز با حل مسائل روبهرو هستند و تشخیص تأملی و تکانشی بودن آنها لازم به نظر میرسد.چنین فرضی شد که تفاوت معنیداری بین معدل نمرات املا،ریاضیات و سازگاری اجتماعی دو گروه از دانشآموزان تأملی و تکانشی وجود دارد.برای آزمون این فرضیهها 001 نفر از دانشآموزان کلاس پنجم شهرستان بروجن بهطور تصادفی انتخاب شدند و آزمون«همتایابی اشکال آشنا»بین آنها اجرا گردید.سپس براساس نتایج این آزمون دو گروه 04 نفری انتخاب شدند:یک گروه دانشآموزان تأملی و یک گروه دانشآموزان تکانشی.هر دو گروه به پرسشنامهء سازگاری اجتماعی پاسخ گفتند و اطلاعات مربوط به معدل،نمرات املا و ریاضیات نیز جمعآوری گردید.نتایج تحلیل تمایزات بین دو گروه نشان داد که نمرات دانشآموزان تأملی با توجه به معدل،ریاضیات،املا و سازگاری اجتماعی بهطور معنیداری بیشتر از نمرات دانشآموزان تکانشی بود(0/300؟ (p .همچنین نتایج تحلیل گامبهگام تمایزات نشان داد که از میان چهار متغیر گفته شده،معدل بهتر از همه میتواند دانشآموز تأملی را از دانشآموز تکانشی تشخیص دهد.معادلات تابع ممیز نیز با نرمافزار SPSS به دست آمد.با این نرمافزار و با استفاده از این معادلات امکان دارد تأملی بودن یا تکانشی بودن دانشآموز و احتمال تعلق او به هریک از این گروهها را پیشبینی کرد.
خلاصه ماشینی:
"(1)- Reflectivity (2)- Impulsvity (3)- Matching Familiar Figures Test (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-نمونهء آموزشی پرسشهای آزمون همتایابی اشکال آشنا برای آشنایی دانشآموز در این آزمون ابتدا یک تصویر معیار،مانند تصویر الف به دانشآموز نشان داده میشود و از او خواسته میشود یکی از 6 تصویر زیر را که دقیقا با تصویر معیار یکسان است انتخاب نماید،اگر پاسخ او غلط بود به اطلاع او میرساند و مجددا از او میخواهند،پاسخ صحیح را پیدا نماید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1-میانگین نمرات تأخیر در واکنش و نمرات خطا در گروههای سنی کودکان در آزمون همتایابی اشکال آشنا مروری بر تحقیقات در ایران نشان داده است که هیچگونه پژوهشی دربارهء رابطهء بین تأملی-تکانشی بودن دانشآموزان و نمرات معدل،نمرات درسها،سازگاری اجتماعی و سایر متغیرهای جمعیتشناختی انجام نگرفته است.
نتایج تحلیل گامبهگام تمایزات نشان داد که از میان چهار متغیر فوق فقط معدل دانشآموز میتواند به بهترین صورت تأملی یا تکانشی بودن او را پیشبینی نماید (ū0/66 ṣp 0) این بدین معنی است که نمرات سازگاری،املا و ریاضیات با معدل همبستگی دارند و از میان آنها معدل بهتر میتواند عضویت گروهی دانشآموز را مشخص نماید.
جدول 7-معادلات و بارهای عاملی در تحلیل تمایزات دو گروه تأملی و تکانشی با روش همزمان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ضریب همبستگی کانونی بین متغیرهای پیشبینیکننده و نمرات ممیز برابر با 0/85 گردید."