چکیده:
این پژوهش گامی در جهت شناخت علل گرایش به شاخهء کار دانش(آموزش فنی و حرفهای نظام جدید آموزش متوسطه)از دیدگاه دانشآموزان دختر و پسر شهر اصفهان میباشد که در آن عوامل آموزشی،شخصی،اقتصادی،خانوادگی و اجتماعی به عنوان عوامل مؤثر در این گرایش مورد بررسی قرار گرفتهاند. اطلاعات این پژوهش از پرسشنامهء توزیع شده بین دانشآموزان پسر(441 نفر) و دختر(46 نفر)شاخهء کار دانش شهر اصفهان در سال تحصیلی 77-67 به دست آمده است که با نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند.پرسشنامه 83 سؤال بسته پاسخ داشته است. بهطورکلی در این پژوهش مشخص شد که عوامل شخصی(فردی)در گرایش دانشآموزان دختر و پسر به شاخهء کار دانش بیشترین تأثیر را دارد و در میان پسران سایر عوامل به یک اندازه در گرایش آنها مؤثر بوده،ولی به ترتیب عوامل اقتصادی، خانوادگی،اجتماعی پس از عوامل شخصی در گرایش دانشآموزان دختر بیشتر از دانشآموزان پسر مؤثر بوده است. در ضمن بین رشتههای تحصیی در مورد تأثیر همهء عوامل(آموزشی،شخصی، اقتصادی،خانوادگی،اجتماعی)در گرایش دانشآموزان به شاخهء کار دانش تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"(*)-استادیار برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (**)-کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی و مشاور آموزش و پرورش بهطورکلی در این پژوهش مشخص شد که عوامل شخصی(فردی)در گرایش دانشآموزان دختر و پسر به شاخهء کار دانش بیشترین تأثیر را دارد و در میان پسران سایر عوامل به یک اندازه در گرایش آنها مؤثر بوده،ولی به ترتیب عوامل اقتصادی، خانوادگی،اجتماعی پس از عوامل شخصی در گرایش دانشآموزان دختر بیشتر از دانشآموزان پسر مؤثر بوده است.
جدول شمارهء 2-مقایسهء میانگین نمرات دانشآموزان دختر و پسر در خصوص میزان تأثیر عوامل آموزشی،شخصی،اقتصادی،خانوادگی،اجتماعی در گرایش آنها به شاخهء کار دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود) یکی از علل افزایش دانشآموزان در رشتههای نظری علاقهمندی به ادامهء تحصیل و ورود به دانشگاه میباشد و راه ادامهء تحصیل در این رشتهها را هموارتر و بهتر از رشتههای فنی و حرفهای میبینند،این نکته را نتایج پژوهش نمکی بیگدلی(5731) مبنی بر اینکه باز بودن راه ادامهء تحصیل و احتمال قبولی بیشتر در کنکور سراسری دانشگاهها از طریق رشتههای نظری در مقایسه با رشتههای فنی و حرفهای عامل مؤثرتری در بیتوجهی دانشآموزان به شاخهء فنی و حرفهای بوده است تأیید میکند.
یکی از مهمترین زیرمقولههای عوامل شخصی که در گرایش هر دو گروه از دانشآموزان به شاخهء کار دانش مؤثر بوده،«علاقه و تمایل شخصی نسبت به طرز کار وسایل فنی»و«ادامهء تحصیل در سطح آموزش عالی»معرفی شده است که این مطلب نتایج تحقیق چایچی(2631)را مبنی بر اینکه بین انتخاب رشتهء تحصیلی و علاقهء دانشآموزان رابطهء معنیداری وجود دارد و نیز نتایج تحقیق منوچهر گودرزی(0731)را مبنی بر اینکه از مهمترین عوامل مؤثر در جذب هنرجویان پسر به آموزشهای فنی و حرفهای عامل علاقه و تمایل شخصی است؛کاملا تأیید میکند."