چکیده:
یکی از تحریفات شناختی که دارای نقش اساسی در ایجاد افسردگی و اضطراب است، تفکر
تساویگونه است.این تحریف که در فرآیند نتیجهگیری همواره ظاهر میشود، قادر است
ذهن فرد را در موقعیت غیر قابل انعطافی قرار دهد به گونهای که شخص را از تفسیرهای
متنوع در رابطه با حوادث و امور باز میدارد.این تفکر تساویگونه مادر تحریفات است
زیرا که سایر تحریفات توسط آن شکل میگیرند.در این مقاله نحوه پدیدآیی تفکر
تساویگونه و نقش آن در ایجاد اختلالات روانی توضیح داده میشود.همچنین بهعنوان
شناخت درمانی بنیادین، روشهای آزمون واقعیت برای چالش این تحریف شناختی تشریح
میشود.دو نمونه بالینی که توسط این روشها درمان شدهاند، ارائه میگردند.این نوع
شناخت درمانی نه تنها خطاهای شناختی بیماران را اصلاح میکند بلکه میتواند دیدی
درست را برای آنان ایجاد کند تا جهان و حوادث را با امید و انعطاف بیشتر بنگرند.
خلاصه ماشینی:
"تکالیف شناختی و رفتاری: علاوه بر چالشهای کلامی که با مراجع در طول جلسات درمان انجام میشود(البته میتوان این آگاهی را در مراجع با معرفی چند کتاب به وی و درخواست خواندن آنان و آوردن خلاصه این مطالب به جلسه درمان داشت-نمونهای از کتاب درمانی)تا مراجع به بینشی در مورد امور و حوادث مانند آنچه که مشروحا توضیح داده شد، برسد و نوعی دیدی جدید از بعد فرهنگی نسبت به واقعیتها و امور یابد، چند تکلیف شناختی-رفتاری به مراجع داده میشود تا وی با انجام آنان و آوردن نتایج آن به جلسه هر چه بیشتر با واقعیت خارجی ارتباط یابد و آزمونی برای افکار و تصورات خودش داشته باشد.
آنچه که این روش درمانی شناختی به دنبال آن است، این معناست که در صورت انجام و یا وقوع عملی نامطلوب و ناهنجار جامعه یکی از نتایج آن میتواند عواقب ناگوار باشد(و نه فقط تنها نتیجه)ولی با وقوع آن عقوبت ناگوار، تمام راهها بسته نیست و راه بازگشت وجود دارد و بالتبع راه منتهی شدن امور، به چیزی دیگر غیر موارد مورد انتظار وجود دارد و این شاید مفهوم آیهلا تقنطو من رحمه الله ان الله یغفر الذنوب جمیعااست(قرآن کریم).
زیرا که توضیح این موضوع از طرف آنان به دانشآموزان که تساویها و تساوی انگاشتن امور چیزی است که در فیزیک و ریاضی، به دیدگاه واقعیت مطلق برمیگردد و نمیتوان در فیزیک به واقعیت مطلقی اعتقاد داشت(فلک 2003)فقط در مرحله ذهن ممکن است اینگونه اطلاقها در رابطه با پدیدهها وجود داشته باشد و در واقعیت خارجی امور و مسائل بویژه امور فردی و اجتماعی به گونهای دیگر است."