چکیده:
به دلیل اهمیت محتوای برنامههای درسی،پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل محتوای کتاب فارسی سال سوم نظام جدید آموزش متوسطه اختصاص داده شد. در این پژوهش محقق به دنبال پاسخگویی به سؤالات زیر بود: 1-عناصر اصلی تشکیل دهندهء موضوعات کتاب(حقایق،مفاهیم،روش کار،قوانین) کداماند؟ 2-هر یک از موضوعات کتاب برای دستیابی به کدام یک از سطوح عملکرد (یادآوری،کاربرد،کشف و ابداع)تدوین شده است؟ 3-آیا مطالب کتاب بیشتر از نوع تعمیم مفاهیم است یا از نوع ارائهء نمونه؟ ابزار گردآوری اطلاعات شامل:الگوی تحلیل محتوای مریل،پرسشنامهء ویژهء نظرخواهی از دبیران در مورد محتوای کتاب و نحوهء ارائهء مطالب و آزمون خوانایی کلوز برای تعیین سطح دشواری متن کتاب بود.روشهای آماری عبارت بود از:آمار توصیفی و آمار استنباطی؛شامل محاسبهء فراوانی،درصد میانگین و تحلیل واریانس. این پژوهش به نتایج زیر دست یافت: 1-عناصر اصلی تشکیل دهندهء موضوعات کتاب حقایق و مفاهیم میباشد. 2-بیشتر موضوعات کتاب برای دستیابی به سطح عملکرد یادآوری تنظیم شده است. 3-مطالب کتاب بیشتر از نوع تعمیم مفاهیم است.
خلاصه ماشینی:
"3-آیا مطالب کتاب بیشتر از نوع تعمیم مفاهیم است یا از نوع ارائهء نمونه؟
(**)-کارشناس ارشد علوم تربیتی نظرخواهی از دبیران در مورد محتوای کتاب و نحوهء ارائهء مطالب و آزمون خوانایی
2-بیشتر موضوعات کتاب برای دستیابی به سطح عملکرد یادآوری تنظیم شده است.
3-مطالب کتاب بیشتر از نوع تعمیم مفاهیم است.
3-آیا مطالب کتاب بیشتر از نوع تعمیم مفاهیم است یا ارائهء نمونه؟
9-مطالب و محتوای کتاب بیشتر به رشد کدام توانایی در فراگیران کمک میکند؟
علمی برای این نوع ارزشیابی،تعبیر محتوا استفاده شده است.
را مشخص کند،فایدهء دیگر تحلیل محتوا این است که یک تحلیلگر با استفاده از فن
1-روش تحلیل محتوای کتاب با استفاده از الگوی طراحی مریل(هاشم فردانش،3731).
3-روش خوانایی کلوز برای تعیین توانایی فراگیران و سطح متن کتاب از نظر آموزشی
متن کتاب بود که هر سه روش باهم برای تحلیل و بررسی کتاب متون فارسی(5)
نتایج به دست آمده از تحلیل محتوای کتاب متون فارسی(5)عبارت بود از:
1-طبق الگوی تحلیل محتوای مریل،اکثر موضوعات کتاب از نوع مفاهیم است،ولی از
3-براساس الگوی مریل،اکثر مطالب کتاب از نوع تعمیم مفاهیم است که این مفاهیم
1-بررسی اهداف کتاب و میزان انطباق این اهداف با محتوا و متن ارائه شده.
8-در ارائهء مطالب اصل ساده به مشکل رعایت نشده است که توجه به این مطلب در
9-موضوعات تدوین شده در کتاب اکثرا در سطح عملکرد یادآوری است و سطح
است توصیه میشود به این نوع شرح و بسط بیشتر توجه شود،تا آموزش و یادگیری
(4731)،ارزشیابی و تحلیل محتوای کتاب فارسی سوم دبستان ویژهء دانشآموزان"