چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی نیازهای آموزشی دبیران علوم اجتماعی دورهء راهنمایی و متوسطهء شهر اصفهان به منظور تدوین برنامههای ضمن خدمت میباشد.به این منظور نیازهای آموزشی دبیران در 7 زمینه؛مهارتهای شغلی،خدمات مشاوره و راهنمایی، تکنولوژی و وسایل کمک آموزشی،روانشناسی تربیتی،ارزشیابی،مدیریت و برنامهریزی و روابط انسانی طبقهبندی و بررسی شدند.جامعهء مورد بررسی کلیهء دبیران علوم اجتماعی(تاریخ،جغرافی و علوم اجتماعی)مرد و زن شاغل در مدارس راهنمایی و متوسطهء شهر اصفهان بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای 551 دبیر انتخاب گردید. توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده انجام گرفت.نتایج تحقیق نشان داد که رتبهبندی دبیران در خصوص نیازهای آموزشی یکسان نبوده است و رتبهبندی نیازهای آموزشی دبیران به ترتیب اولویت عبارتاند از: 1-تکنولوژی و وسایل کمکآموزشی 2-روانشناسی تربیتی 3-خدمات مشاوره و راهنمایی 4-مهارتهای شغلی 5-ارزشیابی 6-مدیریت و برنامهریزی 7-روابط انسانی.-میانگینهای بهدستآمده از گروه دبیران با مدارک مختلف تحصیلی(فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس)در مورد نیازهای آموزشی هفتگانه بیانگر آن است که بیشترین نیاز آموزشی به ارزشیابی و روابط انسانی را دبیران دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و کمترین نیاز را دبیران دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس ابراز کردند. -میانگین بهدستآمده از دبیران زن و مرد نشان میدهد که در زمینهء مهارتهای شغلی، خدمات مشاوره و راهنمایی،ارزشیابی و مدیریت و برنامهریزی دبیران زن بیشتر از دبیران مرد اعلام نیاز نمودهاند. -مقایسهء میانگینها نشان میدهد که بین نیاز آموزشی دبیران راهنمایی و متوسطه، دبیران تازهکار و باسابقه و دبیران با مدارک تحصیلی مرتبط و غیر مرتبط تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"هدف از این تحقیق بررسی نیازهای آموزشی دبیران علوم اجتماعی دورهء راهنمایی و
بیشترین نیاز آموزشی به ارزشیابی و روابط انسانی را دبیران دارای مدرک تحصیلی
نیازهای آموزشی معلمان آموزش و پرورش است که از طریق نیازسنجی علمی و دقیق
2-نیاز آموزشی دبیران تا چهاندازه در زمینهء خدمات مشاوره و راهنمایی است؟
3-نیاز آموزشی دبیران تا چهاندازه ر زمینهء تکنولوژی و وسایل کمکآموزشی است؟
6-نیاز آموزشی دبیران تا چهاندازه در زمینهء مدیریت و برنامهریزی است؟
7-نیاز آموزشی دبیران تا چهاندازه در زمینهء روابط انسانی است؟ 8-آیا بین نیازهای آموزشی دبیران راهنمایی و متوسطه،دبیران تازهکار و باسابقه،
روش این پژوهش توصیفی1از نوع پیمایشی2است که به بررسی نیاز آموزشی دبیران علوم
)با 16/3 درصد و کمترین نیاز آموزشی اعلام شده مربوط به سؤال 21
جدول شمارهء 3-توزیع فراوانی و درصد پاسخهای دبیران در خصوص پرسش سوم تحقیق
(توان استفاده و کاربرد کامپیوتر)با 57/4 درصد و کمترین نیاز آموزشی دبیران مربوط
جدول شمارهء 4-توزیع فراوانی و درصد پاسخهای دبیران در خصوص پرسش چهارم تحقیق
سطح انگیزش دانشآموزان)با 96 درصد و کمترین نیاز آموزشی دبیران مربوط به سؤال
جدول شمارهء 5-توزیع فراوانی و درصد پاسخهای دبیران در خصوص پرسش پنجم تحقیق
جدول شمارهء 6-توزیع فراوانی و درصد پاسخهای دبیران در خصوص پرسش ششم تحقیق
جدول شمارهء 7-توزیع فراوانی و درصد پاسخهای دبیران در خصوص پرسش هفتم تحقیق
روابط سازنده با والدین)با 94/6 درصد و کمترین نیاز آموزشی دبیران مربوط به سؤال
(18 درصد)بیشترین نیاز آموزشی خود را در زمینهء تکنولوژی و وسایل کمکآموزشی
همچنین با توجه به اینکه 17 درصد از دبیران علوم اجتماعی نیاز آموزشی خود"