چکیده:
با توجه به اهمیت مشتری و رضایت مشتری در موفقیت سازمان¬ها و نقش شیوه¬های بازاریابی در افزایش رضایت مشتری، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی نحوه تاثیرگذاری گرایش به پذیرش تغییر سازمانی بر رضایت مشتری بپردازد و در این رابطه اثر بازاریابی رابطه¬مند به عنوان متغیر میانجی مورد مطالعه قرار می¬گیرد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. حوزه پژوهش حاضر، خدمات بانکداری بوده و جهت جمع¬آوری ¬داده¬ها از نظرات خبرگان بانک ملی ایران استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه¬های استاندارد گرایش به پذیرش تغییر سازمانی، بازاریابی رابطه¬مند و رضایت مشتری استفاده شده است. روایی پرسشنامه¬ها براساس روایی محتوایی و پایایی آن¬ها براساس شاخص آلفای کرونباخ به ترتیب با مقدار 887/0، 898/0، 833/0 محاسبه گردید. این پژوهش به دنبال تعیین روابط علی و میزان اثرگذاری متغیرهای پژوهش بر یکدیگر اﺳﺖ. نتایج حاصل نشان می¬دهد که گرایش به پذیرش تغییر سازمانی بر بازاریابی رابطه¬مند و رضایت مشتری تاثیرگذار بوده و بازاریابی رابطه¬مند نیز بر رضایت مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
"ولی در نظر گرفتن متغیر جدید گرایش به پذیرش تغییر سازمانی و توجه به بازاریابی رابطه مند به عنوان متغیر میانجی از جنبه های نوآوری مطالعه حاضر بوده که تاکنون مطالعه ای در این حیطه صورت نگرفته است که میتواند موجبات افزایش رضایت مشتری را فراهم آورد.
همچنین ضریب β متغیر پیش بین برابر با ٠/٧٦٣ به دست آمده است که با توجه به سطح معناداری آزمون نتیجه میشود فرض صفر مبنی بر عدم تأثیر گرایش به پذیرش تغییر سازمانی بر بازاریابی رابطه مند رد میشود بنابراین فرضیه اصلی تحقیق مورد تأیید قرار میگیرد (جدول٥).
همانطور که از تخمین های استاندارد و نیز اعداد معناداری مربوط به تحلیل مسیر در فرضیه های اصلی پژوهش مشاهده میشود (شکل ٣ و جدول٦) سازه گرایش به پذیرش تغییر سازمانی که به عنوان متغیری مکنون در بین متغیرها شناسایی شده است ، بر بازاریابی رابطه مند و رضایت مشتری تاثیر مثبت و معنادار داشته است .
٥ - TQM ٦ - Christopher et al ٧ - Webster ٨ - Kotler ٩ - relationship marketing ١٠ - Takala & Uusitalo ١١ - Fontenot & Hyman ١٢ - Ndubisi, N.
W. ١٤ - Elliot ١٥ - Nixon ١٦ - Krither,Kinikj Bhatnagar, Vishal،Jayanthi Ranjan - ١٧ ١٨ - MARTIN HANDERSON ١٩ - Abdul-Mauhmin ٢٠ - Molina, A et al ٢١ - Parasuraman, A et al."