چکیده:
هدف از نگارش این مقاله، معرفی و بررسی کتاب دوجلدی آموزش مقدماتی زبان ژاپنی زیرعنوان «ژاپنی برای همه، سطح مقدماتی» است که بعد از نزدیک 15 سال در سال 2012 میلادی با رفع اشکالات نسخه قبل و تغییراتی در محتوا تجدید چاپ شده است. درحالحاضر نسخه زبان خارجی این اثر به دوازده زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی، پرتقالی، روسی، آلمانی، چینی، کرهای، تایلندی، اندونزیایی، ویتنامی در دسترس است و در بیشتر مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی آموزش زبان ژاپنی درسراسر جهان و ازجمله گروه زبان و ادبیات ژاپنی دانشگاه تهران در مرحله مقدماتی بهعنوان منبعی قابل اتکا و کارآمد مورد استفاده است. ویژگیهایی ازجمله رفع اشکالات نسخه قبل، تهیه و تدوین کتاب بهوسیله کار گروهی و درنظر گرفتن کتابهای کمکی متعدد برای پوشش دادن چهار توانایی زبانی گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن باعث شده است که نسخه جدید کتاب حاضر از بهترین کتابهای آموزش زبان ژاپنی در دنیا محسوب شود. اماهنوز هم هرچند اندک،ایراداتی بر این کتاب وارد است. مقاله حاضر میکوشد به ویژگیها، نقاط قوت و ضعف این اثر بپردازد.
خلاصه ماشینی:
ویژگی هایی ازجمله رفع اشکالات نسخه قبل ، تهیه و تدوین کتـاب بـه وسـیله کـار گروهی و درنظر گرفتن کتاب های کمکی متعدد برای پوشـش دادن چهـار توانـایی زبانی گفتاری ، شنیداری ، خواندن و نوشتن باعث شده است که نسخه جدید کتاب حاضر از بهترین کتاب های آموزش زبان ژاپنی در دنیا محسوب شود.
این انتشارات در سال ١٩٧٣ میلادی ، با هدف تهیه کتـاب آموزشـی زبـان ژاپنـی بـرای کارآموزان فنی ومهندسی در صنایع تولیدی ژاپن و با انتشار کتاب درسـی «مبـانی زبـان ژاپنی »(日本語の基礎:Nihongo no Kiso) آغاز به کار کرد.
تاریخچـه نسبتا طولانی ، رفع اشکالات نسخه قبل ، بـه روزشـدن محتـوی آموزشـی آن طـی چنـد مرحله ، تهیه و تدوین کتاب به وسیله کار گروهی و درنظر گـرفتن کتـاب هـای کمکـی متعدد برای پوشش دادن چهار توانایی زبانی گفتاری ، شنیداری ، خواندن و نوشتن ، ایـن کتاب را در زمره بهترین کتاب های آموزش زبان ژاپنی مقدماتی در دنیا قرار داده اسـت .
در این پیشگفتار به مطالبی از جمله چگونگی ارتقاء اثر از کتاب آموزشـی منتشـر شـده قبـل از آن زیـر عنوان «مبانی زبان ژاپنی امروزی »، ضرورت آموزش زبان ژاپنی در سال های اخیـر بـه - دلیل افزایش ارتباطات جهانی ،و معرفی مخاطبین این اثر که نیاز به یادگیری زبان ژاپنـی مقدماتی به منظور ایجاد ارتباط در محیط کار، خانواده ، مدرسه و دانشگاه و غیره دارنـد، اشاره شده است .