چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان بر سبک های تدریس آنان در شهرستان رودبار است که ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، سابقة تدریس، رشتة تحصیلی و وضعیت تأهل نیز در این تأثیر در نظر گرفته شدهاند. از جامعة آماری معلمان دورة ابتدایی شهرستان رودبار به روش سرشماری کل تعداد223 نفر انتخاب شدهاند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامة سبک تدریس گراشا (1996) و خودکارآمدی تدریس تسچانن- موران و وولفولک هوی (2001) و هوش معنوی گینگ (2008) استفاده شده است. بعد از جمعآوری دادهها، روشهای آمار توصیفی و استنباطی (رگرسیون چندگانه و واریانس چندراهه (MANOVA)) به کار گرفته شدهاند. نتایج نشان میدهد که هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان بهطور مثبت و معنادار قدرت پیشبینی و تأثیرگذاری بر سبکهای تدریس معلمان دارند. هیچیک از متغیرهای جمعیت شناختی ذکرشده نیز بر خودکارآمدی معلمان تأثیر معنیدار نداشته است. در بین معلمان با رشتة تحصیلی مختلف از نظر هوش معنوی تفاوت معنیدار هست. معلمان دارای رشتة تحصیلی مرتبط دارای هوش معنوی بیشتری هستند.
خلاصه ماشینی:
هوش معنوی زیربنای باورهای معلم و نقشی است که این باورها و ارزشها در کنشهایی که او انجام میدهد و به زندگی خود شکل میدهد به شمار میآید (کدخدایی و جهانی، 1389) و در معلم احساسی پدید میآورد که وی خود را مسئول، فعال، فردی خلاق برای کنشهای خود و دریافت آن میبیند (صمدی،1385)؛ همچنین نقشی اساسی در زمینههای گوناگون بهویژه در ارتقا و بهبود مؤلفههای روانشناختی مانند خودکارآمدی معلمان دارد (مرعشی، نعامی، زرگر، غباری بناب،1390).
سؤال دوم: آیا بین سبکهای تدریس و هوش معنوی و خودکارآمدی معلمان با توجه به جنسیت، سابقة تدریس و وضعیت تأهل و رشتة تحصیلی آنان تفاوت وجود دارد؟ برای بررسی این سؤال، آزمون تجزیه و تحلیل واریانس چندراهه (MANOVA) به کار رفته است.
1- Douglas 2-teaching style 3-Kabadayi 4-Salman 5-Bentams 6-Pajares 7-Rechardsoon 8-Kagan 9-Conti 1-yenice 2-Esin Sahin & Atay 3-Gibbson & Dembo 4-Senler, Sunger 5-Gurol, Akti 1-Tschannen- Moran & wool folk [16]- Spiritual Intelligence Self- Report Inventory (SISRI) 2- King, D مراجع قران کریم، سوره رعد، آیه 17.
Pre-service science teachers teaching self-efficacy: A case from Turkey.