چکیده:
هدف پژوهش: شناخت مهارتهای ارتباطی مدیران بهمنظور تحقق اهداف سازمانی موضوعی اساسی در مطالعه رفتار انسانی است که میتواند زمینه ارتقای رفتار شهروند سازمانی کارکنان را فراهم کند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مهارتهای ارتباطی مدیران شهری بر رفتار شهروند سازمانی کارکنان شهرداری کرج تدوین شده است.
روش پژوهش: روش پژوهش تحلیلی-توصیفی از نوع مقطعی بوده و دادهها به روش مطالعات کتابخانهای و پیمایشی گرداوری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش توصیفی تحلیلهای آماری از فراوانی، درصدها، حداکثر و حداقل، میانگین و انحراف معیار استفاده گردیده و در بخش استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون، آزمون آنوا و رگرسیون خطی چند متغیره بهرهگیری شد. جامعه آماری در این تحقیق کلیه کارکنان شهرداری کرج میباشد و حجم نمونه آن 150 نفر به صورت نمونههای هدفمند مشخص گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین متغیر مهارتهای ارتباطی با رفتار شهروند سازمانی در سطح اطمینان 99% رابطه معناداری وجود دارد. همچنین از بین متغیرهای مستقل، متغیرهای مهارت مثبتگرایی و مهارت خودنظمی بر متغیر وابسته تاثیر نداشته و سایر متغیرها(مهارت خودگشودگی، مهارت همدلی، مهارت اجتماعی و مهارت حمایت گری) با ضرایب متفاوت متغیر رفتار شهروند سازمانی کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهند.
نتیجهگیری: مدیران شهری باید توجه ویژه ای به تقویت شاخصهای مهارت ارتباطی داشته باشند و کارکنان خود را تشویق کنند تا تمایل بیشتری به مشارکت و مسئولیت پذیری در زندگی سازمانی از خود نشان دهند.