چکیده:
تحقیق حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی داراییهای نامشهود سازمانی در دانشگاههای دولتی انجام گرفت. این تحقیق ازنظر روش ترکیبی و ازنظر نوع پژوهش، قیاسی ـ استقرایی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران ارشد دانشگاههای دولتی منطقه 5 کشور بوده که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی 20 نفر از آنان بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. نتایج تحقیق مشتمل بر دو بخش است که در بخش اول مجموعهای از داراییهای نامشهود سازمانی شناسایی و در بخش دوم میزان اهمیت و اولویت این داراییها مشخص شده است. باتوجهبه انجام مصاحبه ساختاریافته با خبرگان، استفاده از نظر خبرگان در اجرای مصاحبه و اینکه اختلاف میانگین فازی دو مرحله اجرا کمتر از 1/0 است، تحقیق حاضر از پایایی مناسبی برخوردار بوده، همچنین در این تحقیق اعضای شرکتکننده در مطالعه، افراد متخصص و آشنا با موضوع تحقیق بودند، لذا تحقیق، از اعتبار محتوا نیز برخوردار است. نتایج تحقیق، نشاندهنده آن است که هوش سازمانی، سرمایه انسانی، هوش رقابتی، ارزشمحوری، پایگاه دادهها، احساس رسالت، کلنگری، مدیریت دانش، رهبری و ویژگیهای محیط کار، مهمترین داراییهای نامشهود سازمانی است.
خلاصه ماشینی:
مؤلفههای شناساییشده دارایی نامشهود سازمانی از طریق مصاحبه <TD>ردیف</TD> <TD>مؤلفه</TD> <TD>ردیف</TD> <TD>مؤلفه</TD> <TD>ردیف</TD> <TD>مؤلفه</TD> <TD>C1</TD> <TD>سرمایۀ ساختاری</TD> <TD>C18</TD> <TD>تابآوری</TD> <TD>C35</TD> <TD>استفاده مثبت از چالشها</TD> <TD>C2</TD> <TD>سرمایۀ انسانی</TD> <TD>C19</TD> <TD>مسئولیت اجتماعی</TD> <TD>C36</TD> <TD>استقلال رای</TD> <TD>C3</TD> <TD>سرمایۀ رابطهای</TD> <TD>C20</TD> <TD>چشمانداز</TD> <TD>C37</TD> <TD>فروتنی</TD> <TD>C4</TD> <TD>اعتماد</TD> <TD>C21</TD> <TD>ویژگیهای محیط کار</TD> <TD>C38</TD> <TD>طرح چراهای بنیادی</TD> <TD>C5</TD> <TD>توانایی برقراری روابط اجتماعی غیررسمی</TD> <TD>C22</TD> <TD>جاذبه احساسی</TD> <TD>C39</TD> <TD>احساس رسالت</TD> <TD>C6</TD> <TD>مشارکت و رهبری مدنی</TD> <TD>C23</TD> <TD>هماهنگی کارکنان</TD> <TD>C40</TD> <TD>هوش سازمانی</TD> <TD>C7</TD> <TD>تنوع در معاشرتها و دوستیها</TD> <TD>C24</TD> <TD>کار تیمی</TD> <TD>C41</TD> <TD>هوش رقابتی</TD> <TD>C8</TD> <TD>سرمایۀ فرهنگی تجسمیافته</TD> <TD>C25</TD> <TD>فرهنگ</TD> <TD>C42</TD> <TD>هوش اجرایی</TD> <TD>C9</TD> <TD>سرمایۀ فرهنگی عینیتیافته</TD> <TD>C26</TD> <TD>رهبری</TD> <TD>C43</TD> <TD>هوش فرهنگی</TD> <TD>C10</TD> <TD>سرمایۀ فرهنگی نهادی یا ضابطهای</TD> <TD>C27</TD> <TD>مدیریت دانش</TD> <TD>C44</TD> <TD>هوش هیجانی</TD> <TD>C11</TD> <TD>دانش و مهارتهای سیاسی</TD> <TD>C28</TD> <TD>خودآگاهی</TD> <TD>C45</TD> <TD>پایگاه دادهها</TD> <TD>C12</TD> <TD>نگرشها و هنجارهای سیاسی</TD> <TD>C29</TD> <TD>تغییر چارچوب ذهنی</TD> <TD>C46</TD> <TD>نظام اطلاعاتی</TD> <TD>C13</TD> <TD>شبکههای سیاسی</TD> <TD>C30</TD> <TD>خودانگیختگی</TD> <TD>C47</TD> <TD>شبکهها</TD> <TD>C14</TD> <TD>کنش سیاسی</TD> <TD>C31</TD> <TD>دگر خواهی</TD> <TD>C48</TD> <TD>زیرساختهای اطلاعاتی</TD> <TD>C15</TD> <TD>خودکارآمدی</TD> <TD>C32</TD> <TD>کلنگری</TD> <TD>C49</TD> <TD>راهبردهای کسب دانش</TD> <TD>C16</TD> <TD>امید</TD> <TD>C33</TD> <TD>ارزشمحوری</TD> <TD>C50</TD> <TD>جوامع دانشی</TD> <TD>C17</TD> <TD>خوشبینی</TD> <TD>C34</TD> <TD>استقبال از تفاوتها</TD> <TD>C51</TD> <TD>شبکههای تسهیم دانش</TD> سؤال اول: داراییهای نامشهود سازمانی در دانشگاههای دولتی منطقه 5 کشور کدامند؟ برای پاسخگویی به این سؤال، میتوان مؤلفههای شناساییشده داراییهای نامشهود در دانشگاههای دولتی منطقه 5، را در 51 مؤلفه، طبقهبندی کرد که در جدول 1، نشان داده شده است.