چکیده:
مشکل بومشناسی در تحلیل دادههای تجمیع، مشکل آماری جدی در اغلب پژوهشهاست. در این مقاله ضمن توضیح مشکلات مربوط به تحلیلهای تجمیع و تجمیعزدایی، مدلیابی چندسطحی بهویژه مدلیابی خطی چندسطحی (HLM) بهعنوان روشی جایگزین معرفی شده است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و رابطه میان متغیرها در 6029 دانشآموز پایه هشتم شرکتکننده در آزمون تیمز (2816 دختر و 3213 پسر) که پرسشنامه استاندارد آن را تکمیل کرده بودند، بررسی شد. نتایج بررسی رابطه مقدار تکلیف و مدتزمان انجام آن بر عملکرد ریاضیات دانشآموزان نشان داد که بین متغیر مقدار تکلیف و مدتزمان انجام آن با عملکرد ریاضیات در سطح دانشآموز رابطه معنیداری وجود دارد ولی این رابطه در سطح معلم معنیدار نبود. نتایج همچنین سودمندی تحلیل چندسطحی در دادههای آشیانهای را نشان داد.
خلاصه ماشینی:
Burstein, Linn & Capell 3.
جدول (١) ميانگين و انحراف معيار زمان انجام تکليف و عملکرد رياضيات (رجوع شود به تصویر صفحه) در ابتدا و قبل از اجراي تحليل چندسطحي و به منظور مقايسه سه رويکرد تجميع ، تجميع زدايي و چندسطحي بدون توجه به اينکه داده هاي متغيرهاي پژوهش در تيمز در دو سطح جمع آوري شده اند و صرفا به منظور مقايسه سه رويکرد مورد مطالعه با توجه به متغير مدت زمان انجام تکليف ، سه تحليل اجرا شد.
در مقايسه نسبت واريانس تبيين شده در هر سه مدل در تحليل تجميع زدايي يا سطح دانش آموز، فقط ٤/٤ در صد از واريانس در متغير وابسته به وسيله ويژگيهاي مدرسه تبيين ميشود؛ چراکه در آن سطح ، تغييرپذيري بين و درون گروهي ترکيب ميشود.
Random – intercept model with only student- level variable جدول (٣) اثرات پيش بيني کننده ها بر عملکرد دانش آموزان براي مدل B و C (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول (٣) ارائه دهنده نتايج مدل B براي دانش آموزان پايه هشتم کشور ايران است .
در اين مقاله ، از مدل يابي خطي چندسطحي براي بررسي داده هاي تيمز ٢٠١١ استفاده شده است .
Hierarchical Linear Models: Applications and Data Analysis Methods.
The analysis of multi-level date in educational research and evaluation.
A solution to the ecological inference problem: Reconstructing individual behavior from aggregate data.
A hierarchical model for studying school effects.
Ecological inference: The use of aggregate data to study individuals.
Stanford, CA: Stanford University School of Education.