چکیده:
هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل مدیریت عملکرد با تأکید بر ارزیابی عملکرد آموزش عالی کشور است. برای انجام این مطالعه، از روش تحقیق ترکیبی استفاده شده است، بدین صورت که؛ در مرحله اول رویکردها و مدلهای مربوط به مدیریت عملکرد مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمونی، مضامین استخراج شده از ادبیات علمی در قالب دو سطح؛ «سازمان» و «کارکنان» کدبندی شد. در مرحله دوم متغیرهای 27 گانه احصا شده، در قالب پرسشنامهای تنظیم و بین نمونهای 132 نفری که با استفاده از جدول مورگان از بین جامعه 210 نفری نظام برنامهریزی کشور انتخاب شده بود، توزیع شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج یافتهها حاکی از این است که تمامی متغیرهای 16 گانه احصا شده در قالب سطوح مذکور، بهعنوان متغیرهایی که باید در طراحی مدل مطلوب مورد توجه قرار گیرند، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگتر از مقدار بحرانی 96/1 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگتر از 5/0 به دست آمد، لذا هیچکدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تأیید شد. درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تأیید شد.
خلاصه ماشینی:
براي انجام اين مطالعه ، از روش تحقيق ترکيبي استفاده شده است ، بدين صورت که ؛ در مرحله اول رويکردها و مدل هاي مربوط به مديريت عملکرد مورد بررسي قرار گرفته و با استفاده از روش کيفي تحليل مضموني، مضامين استخراج شده از ادبيات علمي در قالب دو سطح ؛ «سازمان » و «کارکنان » کدبندي شد.
با مطالعه ادبيات موجود در حوزه عملکرد به اين نتيجه ميرسيم که تحليل ارائه شده از سوي گروه سوم تحليل جامع و درستي است که مطابق با چهارچوب تمام مدل هاي ارزيابي عملکرد بوده و مبناي کار در استقرار نظام مديريت عملکرد قرار ميگيرد.
مديريت عملکرد در سطح سازمان نيز از ديدگاه محققاني مثل ؛ دارياني و رفيع زاده (١٣٨٥)، عليرضايي و همکاران (١٣٧٩)، آفاقي، (١٣٨٧)، منصوري (١٣٧٨)، پناهي (١٣٨٦) و مقايسه تطبيقي مدل هاي مطرحي مثل ؛ بنياد اروپايي کيفيت ١، کارت امتيازي متوازن ٢، کاهش استراتژيک هزينه ها٣ و مالکوم بالدريج ، نگاهي سيستمي است که از يک سو با اهداف بالادستي سازمان و دولت مرتبط است و از سوي ديگر با استفاده از رويکردهاي تدوين شاخص از قبيل ؛ شاخص هاي اثربخشي، شاخص هاي کارايي، شاخص هاي حجم کار، شاخص هاي توجه به ستاده ها، شاخص هاي توجه به خروجيها و ...
Performance Management in Local Government: The Application of System Dynamics to Promote Data Use, International Journal of Public Administration, 37, 945–954.
Public sector performance: management, motivation, and measurement, ASPA classics; Boulder, Colo: Westview Press.
Challenges of Appraising Intangible Outcomes with Unclear Objectives: Performance Management Issues in Local Government in Ontario, Public Organiz Rev, 11, 297–306.
; Bouckaert, Geert & Halligan, John (2010).
Performance Management in public sector, first Published Routledge