چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر عامل حدس بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان مشگینشهر که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل میباشد. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 421 نفر از دانشآموزان دختر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها،برای انجام این پژوهش از یک آزمون چهارگزینهای پیشرفت تحصیلی مربوط به درس ریاضیات اول دبیرستان استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده، از شاخصهای آمار توصیفی؛ میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی؛ روشهای آماری همبستگی پیرسون و آزمون t وابسته استفاده شده است. برای تحلیل از نرمافزارهای SPSS ,BILOGاستفاده شد. یافتهها نشان داد که دستورالعمل آزمون و بهتبع آن شیوه نمرهگذاری متناسب با آن بر میزان برآورد پارامتر C موثر است و این تاثیر معنادار است.در سطوح پایین توانایی (3 تا 5/ 1-) عملکرد دانشآموزان در اجرای اول (بدون حدس) نسبت به اجرای دوم (همراه با حدس)، بهتر است اما در سطوح میانی و بالایی توانایی این نتیجه عکس میشود. روایی نمرههای آزمون در سطوح (25/ 0 پایین) کمتر و در سطوح (25/ 0 بالا) بهتر است و دقت برآورد توانایی در اجرای اول (بدون حدس) بیشتر از اجرای دوم (همراه با حدس) است. بررسی و مقایسه واریانسهای وابسته در دو اجرا نشان میدهد که گروه قوی نسبت به گروه ضعیف، بهطور یکسان عمل نکردهاند و میزان برآورد توانایی آنها پراکندگی بیشتری را در هر اجرا نشان میدهد.
The aim of this study was to investigate the influence of predicting academic performance of high school students first. The method used in this research is descriptive and correlational. The study population included all high school female students in the academic year 1395-1394 the city Meshgin is studying. Multistage cluster sampling of 421 students were chosen girl. To collect data for this study from a test of mathematics achievement of first-choice school were used. In order to analyze the collected data, the descriptive statistics, mean and standard deviation and inferential statistics, methods of statistical correlation and t-test was used. For analysis software SPSS, BILOG was used. The results showed that the test instructions and Btb scoring methods according to the amount of C parameter estimation, and this effect is significant. Low levels of ability (3 to 5/1) the performance of students in the first run (without guessing) compared to the second run (with guess), but is better in the middle and upper levels will be able to see the result. The validity of test scores (25/0 low) and lower levels (25/0 high) better estimation of ability in the first run (without guessing) in the second run (with guess) is