چکیده:
هدف: مقاله بررسی تأثیر فرایندهای مدیریت دانش بر قابلیت پویایی در سازمان های دانش بنیان است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر اساتید، محققین، کارمندان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی( واحد علوم و تحقیقات) که از طریق فرمول کوکران 278 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافته ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ضریب تأثیر فرایندهای مدیریت دانش(اکتساب دانش، تبدیل دانش، به کارگیری دانش و حفاظت دانش) بر قابلیت های پویا مثبت و معنی دار است.اصالت پژوهش: این مقاله حاصل یک پژوهش کاربردی بوده و پیش از این در هیچ مجله دیگری به چاپ نرسیده است.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج معادلات ساختاري نشان داد که ضريب تأثير فرايندهاي مديريت دانش (اکتساب دانش ، تبديل دانش ، به کارگيري دانش و حفاظت دانش ) بر قابليت هاي پويا مثبت و معني دار است .
يکي از دلايل براي توجه فزاينده به اين _______________________________________________________________ 1 Primm & Butler 2 Helfat 3 Wu 4 Teece 5 Leonard-Barton موضوع اين است که سازمانهاي تجاري آرام آرام به دانش ، بعنوان با ارزش ترين و استراتژيک ترين منبع خود مي نگرند (آندرسون و سيرتلينگ ١، ١٩٩٩).
نتايج معادلات ساختاري نشان داد که قابليت هاي فرايندي مديريت دانش تأثير مثبت و معناداري بر فرايند نوآوري و عملکرد نوآوري دارد.
در اين مطالعه به آزمون فرضيه اصلي: " فرايندهاي مديريت دانش بر قابليت پويايي دانشگاه علوم و تحقيقات تأثير دارد" و چهار فرضيه فرعي به شرح زير پرداخته شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي پژوهش با آزمون فرضيه اصلي پژوهش و مطابق يافته هاي جدول زير، ضريب تأثير فرايندهاي مديريت دانش بر قابليت پويايي (٠/٦٧ = β) با آماره ٔ تي (٦/٩١) در سطح ٠٠١>p مثبت و معني دار مي باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که بررسي شد، هدف اين پژوهش بررسي تأثير فرايندهاي مديريت دانش بر قابليت پويايي در سازمان هاي دانش بنيان است .
نتايج معادلات ساختاري نشان داد که ضريب تأثير فرايندهاي مديريت دانش بر قابليت پويايي مثبت و معني دار مي باشد.
بنابراين فرضيه هاي پژوهش تأييد مي شود و فرايندهاي مديريت دانش (اکتساب ، تبديل ، کاربرد و حفاظت ) بر قابليت پويايي دانشگاه علوم و تحقيقات تأثير مثبت و معناداري دارد.