چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تحول نظریه¬ گاردنر از هوش به ذهن می¬باشد. در مقاله استدلال شده است که بیشتر دیدگاههایی در این زمینه مطرح شده است بر تواناییهای زبانی و ریاضی تاکید داشتند و به همین دلیل گاردنر آنها را مورد نقد قرار داد و نظریه¬ هوش¬های چندگانه¬ خود را مطرح نمود. او پس از بیستوسه سال در سال ۲۰۰۶، نظریه¬ دیگری مطرح نمود و به معرفی پنج ذهن پرداخت. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که گاردنر نه تنها به عنوان یک روان¬شناس بلکه بیشتر به عنوان یک سیاست¬گذار و نظریهپرداز به معرفی ذهن¬ها پرداخته است. او معتقد است سیاستهای آموزشی امروز که هنوز برای یادگیری طوطیوار ارزش قائل است، دانشآموزان را برای جهان دیروز آماده میکند. به زعم او همه¬ افراد در آینده به این پنج ذهن نیاز خواهند داشت و سعی او بر این است تا مخاطبان را به ضرورت پرورش این ذهن¬ها مجاب سازد نه اینکه به معرفی ویژگی¬های شناختی و مفهومی آنها بپردازد.
خلاصه ماشینی:
در مقاله استدلال شده است که بيشتر ديدگاه هايي در اين زمينه مطرح شده است بر تواناييهاي زباني و رياضي تأکيد داشتند و به همين دليل گاردنر آنها را مورد نقد قرار داد و نظريه هوش هاي چندگانه خود را مطرح نمود.
او در اين کتاب به تغيير و تحولات هزاره سوم اشاره ميکند و بر اين عقيده است که با وجود اين تغييرات ، آموزش رســـمي فعلي هنوز هم دانش آموزان را بيشـــتر براي دنياي قديم آماده ميســـازد تا دنياهاي احتمالي آينده (٢٠٠٧,Gardner).
گاردنر عقيده داشــت آزمون هاي سنتي هوش ي شتر توانايي کلامي، روابط ميان مفاهيم کلامي و تفکر ر ا ضي– منطقي را اندازه ميگيرند و مهارت هايي مانند تجزيه و تحليل اطلاعات جديد، حل مسائل نوين ، خلاقيت و تفکر انتقادي را نميسنجند و به گفته ويگوتســـکي ١، درباره «گســـترش رشـــد بالقوه آدمي» اطلاعات چنداني به دســـت نميدهند (٢٠٠٤,Gardner).
گاردنر براي گسترش يک ذهن تخصص محور چهار مرحله را برميشمارد: اولين مرحله شناسايي موضوع ها يا مفاهيم مهم به طور منظم است که برخي از اين موضوع ها و مفاهيم محتوي نظم و برخي ديگر با روش هاي علمي شناخته ميشوند.
گاردنر پس از معرفي اين ذهن ها مثال هايي براي هر کدام در آموزش رســـمي، محل کار، زمان پرورش و شکل هاي کاذب آنها ارائه ميدهد که در جدول (١) به طور خلاصه نشان داده شده است .
اتخاذ رويکردي اخلاق محور در شـــعار و عدم تلاش براي تحقق آن بحث و بررسي ذهن هاي پنج گانه گاردنر از جهتي با نظريه قبلي او مرتبط و از جهاتي کاملا با آن متفاوت است .