چکیده:
هدف از این پژوهش ارائهی مدل علّی ساختار کلاس سازندهگرا (شامل زمینهگرایی، نسبیتگرایی، مشارکت و ارزشیابی کیفی)، جهتگیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود.آزمودنیهای این تحقیق شامل 218 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز از کلیهی گروههای تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی بود. آزمودنیها با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل، پرسشنامهی سازندهگرایی (منصوری، 1389) و پرسشنامهی جهتگیری هدف (الیوت و مک گریور، 2001) بود. همچنین نمرهی استاندارد معدل تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی (1986) نشان داد که مولفههای زمینهگرایی، مشارکت و نسبیتگرایی به نحو مثبت عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیشبینی میکنند. همچنین مولفههای زمینهگرایی و نسبیتگرایی ، پیشبینی کنندهی مثبت جهتگیریهای هدف گرایشی و پیشبینی کنندهی منفی جهتگیریهای هدف اجتنابی بودند. ارزشیابی کیفی نیز پیشبینی کنندهی مثبت جهتگیریهای هدف اجتنابی بود.
علاوه بر این، جهتگیریهای هدف گرایشی به نحو مثبت عملکرد تحصیلی را پیشبینی و در ارتباط بین مولفههای زمینهگرایی و نسبیتگرایی با عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش واسطهای ایفا نمودند.
خلاصه ماشینی:
الگوی علی ساختار کلاس سازنده گرا، جهت گیری هدف و عملکرد تحصیلی راضیه شیخ الاسلامی فهیمه کشاورزی سیروس منصوری دانشگاه شیراز چکیده هدف از این پژوهش ارائه ی مدل علی ساختار کلاس سازنده گرا (شامل زمینه گرایی ، نسبیت گرایی ، مشارکت و ارزشیابی کیفی )، جهت گیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود.
تحقیقات نشان داده اند که جهت گیری هدف با سطح فعالیت افراد در موقعیت های یادگیری ارتباط دارد، به نحوی که این اهداف می توانند بر شیوه ای که فراگیران به تکالیف گرایش پیدا می کنند و نحوه ی انجام آن ها اثرگذار باشند و در نتیجه نقش تعیین کننده ای بر عملکرد تحصیلی دانشجویان داشته باشد (وال ، کاباناچ و نونز ، ٢٠٠٣؛ بروک و همکاران ، ٢٠٠٨؛ والترز، ٢٠٠٤؛ مشتاقی ، ١٣٩١، محمدی و کشاورزی ، ١٣٩١؛ شیخ الاسلامی و احمدی ، ١٣٩٠؛ کرید، تیلبوری ، بویز و کرافورد، ٢٠١١).
این یافته ها با نتایج تحقیقات عسکری و همکاران (١٣٩٠)؛ حیدرزادگان و همکاران (١٣٨٦)؛ فاضلی و کرمی (١٣٩٤)؛ ابراهیمی کوشک مهدی و همکاران (١٣٩٣)؛ فردانش و کرمی (١٣٨٧)؛ پارسا (١٣٨٧)؛ شیخ زاده و مهرمحمدی (١٣٨٣) ؛ هرینگتون و الیور (٢٠٠٠)؛ بک و همکاران (٢٠٠٠)؛ کارال و ریسقلو (٢٠٠٩) مبنی بر رابطه ی مثبت تدریس سازنده گرا و بهبود عملکرد تحصیلی همسو می باشد و نتایج تحقیقات مذکور را تأیید می کند.
با توجه به نتایج پژوهش ، ارزشیابی کیفی به عنوان مؤلفه ی دیگری از ساختار کلاس سازنده گرا به نحو مثبت جهت گیریی هدف تبحر-اجتنابی را در دانشجویان پیش بینی نموده است .
Multiple Goals, Motivation and Academic Learning, British Journal of Educational Psychology, 73, 71-87.