چکیده:
از اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران، رهایی از عقبماندگی و نیل به جایگاه توسعهیافتگی است. در این امتداد، استقرار نظام شایستهسالار، بهمثابۀ ضروریترین و زیربناییترین اقدام مؤثر بر توسعهیافتگی مد نظر قرار میگیرد؛ اقدامی که سایر عوامل ضروری برای توسعه را بهشدت تحت تأثیر قرار میدهد. از این رو چنین تأکید میشود که استقرار نظام شایستگی شرط اصلی نیل به توسعه است و یکی از ضروریترین الزامات تحقق نظام شایستگی و حکومت شایستهسالار، وجود ارکان شایسته است. پژوهش حاضر با بررسی مبانی نظری شایستگی مدیران و با استفاده از تجربۀ خبرگان مدیریت عالی در کشور، چارچوب شایستگیهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را ارائه میدهد. روش پژوهش، تحلیل مضمونی است. روش گردآوری دادهها، مصاحبۀ عمیق با 14 تن از وزرای سابق، معاونان و مشاوران وزیر بوده است. نتایج مصاحبه در قالب 7 مضمون اصلی، شامل دوراندیشی و تحولآفرینی در نظام آموزش عالی، مهارت انسانی، مهارت فنی و مدیریتی، ویژگیهای اخلاقی، تجربههای اجرایی و مدیریتی، فراست سیاسی و بصیرت، دستهبندی شدهاند. در این امتداد، بر ضرورت فهم جریانهای اشتغال، سیر توسعۀ دانش در جهان و اهتمام به تصویرپردازی از چشمانداز مطلوب در مراودۀ دانش و بازار کار، تأکید میشود.
خلاصه ماشینی:
"دسته بندی مفاهیم و مضامین شایستگی مضامین اصلی مفاهیم برخی از کدهای اولیة احصا شده مدیریت راهبردی آموزش عالی آینده نگر، دارای وسعت دید، پیش بینی مسائل جامعه ، تفکـر راهبردی تحلیل گر نظام آموزش عالی قدرت تحلیل ، قدرت استنباط توانایی تجزیه وتحلیل تفکر سیستمی در مدیریت وزارت علوم ، تفکر سیستمی دوراندیشی و تحول آفرینی تحقیقات و فناوری در نظام آموزش عالی خلاقیت در مدیریت نظام آموزش عالی کشور دارای تفکر خلاق ، ذهن توسعه گرا تصــمیم گیــری بــه موقــع ، قاطعیــت در تصــمیم گیــری ، توانایی تصمیم گیری تصمیم گیری نظام مند توانایی حل مسائل و چالش های پیش روی نظام آموزش عالی ایران توانایی حل مسئله سازمان دهی و برنامه ریزی در آموزش عالی برنامه ریزی ، سازمان دهی ، ایجاد یکپارچگی در حـوزه هـای زیرمجموعه کنترل و نظارت بر وزارت علوم و کنترل و نظارت بر زیرمجموعة خود سازمان های زیرمجموعة آن مدیریت سرمایة انسانی و مادی در ساختار استفادة اثربخش از منابع (فیزیکی ، انسانی ) مهارت های وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری فنی و مدیریتی بهره منـدی از کـادر مشـاورة حرفـه ای ، تـوان شناسـایی و شبکه سازی انتخاب فرد مناسب برای جای مناسب ، بهره منـدی از تـیم تخصصی مشاوره ای مدیریت تغییر مدیر تحول جانشین پروری وزیران آیندة وزارت علوم ، جانشین پروری تحقیقات و فناوری ادامة جدول ٥ مضامین اصلی مفاهیم برخی از کدهای اولیه احصا شده توانایی تیم سازی و هدایت تیم ، توانایی هدایت جمع تیم سازی و هدایت تیم برای پیشبرد برنامه ها مشورت پذیری اهل مشورت مهارت های قدرت مذاکره مهارت گفت وگو، قدرت چانه زنی انسانی ـ ارتباطی تعامل با دانشجو، تعامل بـا اسـتاد، تعامـل بـا سـایر تعامل (مراوده ) با ذی نفعان وزارت علوم ، نهادها و سازمان ها، توسعة همکاری های بـین الملـل ، تحقیقات و فناوری دارای مهارت های ارتباطی ، فردی شنوا توانمندسازی کارکنان ، ایجاد انگیزه ، مهارت مدیریت افراد فرصت سازی آگاهی از ساختار وزارت علوم ، تحقیقات و آگــاهی از وزارتخانــه و زیرمجموعــة آن ، آگــاهی از فناوری و سازمان های زیرمجموعة آن دانشگاه آشنایی با مفاهیم و مهارت های مدیریت ، آشـنایی بـا آگاهی علمی ، فنی و پژوهشی مفاهیم خط مشی گذاری ، آشنایی بـا رونـدهای نـوین آموزش عالی در سطح جهان بصیرت و بینش دانش عمومی در زمینه هـای اجتمـاعی ، فرهنگـی و آگاهی عمومی سیاسی ، آشنایی با قوانین جمهوری اسـلامی ایـران ، آگاهی از فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی با زبان های خارجی آشنایی با حداقل دو زبان زندة دنیا برجستگی علمی فردی شناخته شده ، دارای حسن شهرت و مقبولیت فراست سیاسی نگاه فراجناحی دوری از سیاست زدگی ، با عملکرد منصفانه و عادلانه (هوشیاری سیاسی ) تجربه های اجرایی و سوابق مدیریتی درخشان ، تجربـة کـاری در سـطوح مدیریتی در وزارت علوم ، حرکت در مسیر ارتقای شغلی مختلف آموزش عالی کشور تحقیقات و فناوری منظم ، متعهد، سعة صدر، مسئولیت پذیر، پاسخگو، بـا ویژگی های اخلاقی ویژگی های شخصیتی 1 ایمان ، امین و پاک دست ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ١."