چکیده:
حکومت بحرین طی شش سال گذشته با اعتراضات آشکار مردمی روبهرو بوده است. این اعتراضات مسالمتآمیز اغلب با هدف بهرهمندی از حق تعیین سرنوشت برای اکثریت مردم بحرین انجام میشود. شیخ عیسی قاسم، یکی از رهبران مذهبی این اعتراضات از سوی حکومت دستگیر و در سال 2016 تابعیت بحرینی از وی سلب شد. مقالۀ حاضر با روش تحلیلی- توصیفی نشان میدهد تابعیت، موضوع بینالمللی شده است و مطابق حقوق بینالملل، سلب تابعیت خودسرانه مجاز نیست. از آنجا که در قضیۀ شیخ عیسی قاسم، اتهام تروریستی به وی اثبات نشده و روند منصفانهای برای جلوگیری از سلب تابعیت خودسرانه در قوانین بحرین وجود ندارد؛ به نظر میرسد دولت بحرین، تعهدات بینالمللی حقوق بشری خود را نقض کرده است.
In the course of transformation in the notion of nationality، changing the related rules is inevitable. With the manorial system abolished، nationality is no longer defined as loyalty towards a particular individual، but rather a legal status which assures mutual rights and obligations between a person and a State. The term "nationality" is a description of requirements of membership in a community based on culture، history، ethics، political beliefs and common values shared. As a result، International Law does not hold a strong position to interfere with the recognition of nationality by States. However، as a decisive factor، nationality retains significant functions in international relations. It determines the extent of rights and obligations of states towards each other and towards the international community. As an act of sovereignty with international consequences، acknowledgement of nationality is followed by concepts such as personal jurisdiction in international criminal law and diplomatic protection in international tribunals. According to modern international law everyone has the right to a nationality. Although it is not intended to conclude that based on this right individuals are entitled to a specific nationality، however، it is also not within its interpretation that States، based on their sovereignty، have the right to regulate the rules of nationality with complete disregard for developments of international law and especially Human Rights. Based on internal and international aspects of the concept of nationality، this study evaluates Iran's domestic regulations regarding Women's nationality. As a finding of the paper، some articles of The Civil Code appear to be in conflict with The State's sovereign rights as well as International Law.
خلاصه ماشینی:
"مجموعۀ تعهدات دولت بحرین درخصوص تابعیت عبارت است از: حقوق بـین الملـل عرفـی شامل مفاد مادة ١٥ اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های ١٩٣٠ لاهه درخصوص تعارض قوانین تابعیت و ١٩٦١ کاهش بیتـابعیتی درخصـوص حـق تابعیـت ، پـیش نـویس کنوانسـیون تابعیت اشخاص حقیقی درخصوص جانشینی دولت که بر منع بیتابعیت شدن افراد، منـع سـلب تابعیت خودسرانه و ضرورت روند قانونی تحت حکومت قانون تصریح دارنـد و در اسـناد متعـدد دیگر تکرار شده است ، همچنین مادة ٢٩ منشور عربی حقوق بشر٢ کـه دولـت بحـرین ، از سـال ٢٠٠٦ عضو آن است .
org/news//https:) -کــه عملا تحت تأثیر پادشاه عمل میکند- از دیگر زمینه هایی است کـه بـا رعایـت نکـردن حکومـت قانون به منزلۀ یکی از اصول حاکم بر کسب و از دسـت دادن تابعیـت ( :٢٠٠٦ ,ck, et alBaubo ٣٠) و رعایت نکردن حق استماع (٤٧٢ :٢٠٠٦ ,Perching &ck Baubo) به روندی غیرعادلانـه و خودسرانه در سلب تابعیت شهروندان بحرینی منجر میشود.
درخصوص موضوع سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم ، بـه نظـر مـی رسـد اولا مبـانی حقـوقی داخلی پوششی برای اعمال تبعیض براساس نظرهای سیاسی وی بوده است ؛ ثانیا نه تنها فراینـد منصفانه ای نسبت به وی رعایت نشده ، بلکه اساسا این فرایند در حقوق بحرین پیش بینی نشـده است و با توجه به رویکرد دیوان بین المللی دادگستری در قضیۀ دیالو مبنی بر ضـرورت تبعیـت قوانین داخلی و رویۀ اجرایی آن ها از تعهدات بین المللی دولت (٦٥ :٢٠١٠ ,ICJ)، میتوان گفـت قانون داخلی اجراشده در این قضیه نیز از نظر حقوق بین الملل وجاهت نداشته است ."