چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه برخی پیشایندهای اجتماعی با مولفههای هدفگرایی اجتماعی در دانشآموزان دختر سال چهارم دبیرستانهای شهر اهواز صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر سال چهارم دبیرستانهای شهر اهواز که در سال تحصیلی 91-90 به تحصیل اشتغال داشتند را شامل میشود. نمونه این پژوهش شامل 300 دانشآموز دختر بود که به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاسهای هدفگرایی پیشرفت اجتماعی، هدف پایگاه اجتماعی، هدف مسئولیتپذیری اجتماعی، احساس تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با همسال و کارآمدی اجتماعی با معلم استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پیشبین (پایگاه اجتماعی، مسئولیتپذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با معلم و همسال) با ترکیب خطی مولفههای هدفگرایی اجتماعی (تبحری، عملکردی و عملکردگریز) معنیدار است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که در پیشبینی مولفه هدفگرایی تبحری اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با همسال و مسئولیتپذیری اجتماعی نقش معنیدار دارند، همچنین در پیشبینی مولفه هدفگرایی عملکردگرایی اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با معلم و مسئولیتپذیری اجتماعی نقش معنیدار دارند و در پیشبینی مولفه هدفگرایی عملکردگریز اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با همسال نقش معنیدار دارند.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تحلیل کاننی نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پیشبین (پایگاه اجتماعی، مسئولیتپذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با معلم و همسال) با ترکیب خطی مؤلفههای هدفگرایی اجتماعی (تبحری، عملکردی و عملکردگریز) معنیدار است.
الف) هدفگرایی تبحری اجتماعی، که بر روی رشد شایستگی در - Reeve - Ryan & Patrick - Horst, Finney, & Barron - Covington - Wentzel - social goals - Hopkins - achievement goals - social mastery goal orientation - social performance-approch goal orientation - social performance-avoidance goal orientation روابط (مثلاً رشد روابط دوستانه عمیق) و لذت، علاقه، فهمیدن و همچنین مراقبت و احترام در روابط تأکید دارد.
نتایج برخی پژوهشها نشان داده که هدفهای تبحری - social responsibility goal - social status - social efficacy - school belonging - Gueto, Guerrero, Sugimaru, & Zevallos به طور مثبتی با هدفهای اجتماعی (روابط و مسئولیتپذیری) رابطه دارد.
- Cecchini Strada, Gonzalez-Mesa, Mendez Gimenez, & Fernandez-Rio - Levy-Tossman & Kaplan - Liem, Lau, & Nie ابزار پژوهش مقیاس هدفگرایی پیشرفت اجتماعی (SAGOS): توسط هاپکینز و رایان (2000) ساخته شده است.
با توجه به جدول 6، ضریب همبستگی چندگانه برای ترکیب خطی متغیرهای پایگاه - Pelletier, Fortier, Vallerand, & Briere اجتماعی، مسئولیتپذیری اجتماعی، احساس تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با همسال و کارآمدی اجتماعی با معلم و تبحری اجتماعی به روش ورود مکرر برابر با 43/0 میباشد که در سطح 001/0p= معنیدار بود، لذا فرضیه 2 پژوهش تأیید میشود.