چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر تبیین سیره تربیتی امام صادق(ع) جهت ارائه الگویی برای سبک زندگی اسلامی است؛ زیرا یکی از الزامات تحقق جامعه دینی، شکلگیری سبک زندگی اسلامی از طریق ارائه و تبلیغ انواع سبکهای زندگی مقبول و منطبق با آموزههای اسلامی است. سبک زندگی، نشاندهنده مجموعه جهتگیریهای ارزشی، هنجارها، خواستهها، تمایلات و شیوههای رفتاری جامعه است. روش مورد استفاده تحلیل محتوای کیفی است. این پژوهش حاکی از آن است که سیره تربیتی امام صادق(ع)، نشانگر توجه ایشان به تمامی ابعاد و ساحتهای تربیتی (اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ ساحت اجتماعی، سیاسی؛ ساحت زیستی و بدنی؛ ساحت اقتصادی و حرفهای؛ ساحت زیباییشناختی و هنری؛ ساحت علمی و فناورانه) بوده و به همین دلیل بهعنوان اسوه حسنه، قول و فعل و تقریر ایشان میتواند الگوی مطلوبی برای شکلبخشی به سبک زندگی آحاد جامعه باشد. متناظر با پیشنهاد کاویانی و بهرهگیری ایشان از دیدگاه آدلر برای ارائه الگویی تجویزی برای سبک زندگی اسلامی و متناظر با محور تنه درخت سبک زندگی، میتوان با نظر به ابعاد مختلف ساحتهای تربیتی مطرح گردیده، نوع نگرش به هستی، نگرش به خود و نگرش به دیگران را برای شکلگیری سبک زندگی متربیان مبتنی بر سیره تربیتی امام تصویر نمود.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش حاکی از آن است که سیره تربیتی امام صادق(، نشانگر توجه ایشان به تمامی ابعاد و ساحتهای تربیتی (اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ ساحت اجتماعی، سیاسی؛ ساحت زیستی و بدنی؛ ساحت اقتصادی و حرفهای؛ ساحت زیباییشناختی و هنری؛ ساحت علمی و فناورانه) بوده و به همین دلیل بهعنوان اسوه حسنه، قول و فعل و تقریر ایشان میتواند الگوی مطلوبی برای شکلبخشی به سبک زندگی آحاد جامعه باشد.
متناظر با پیشنهاد کاویانی و بهرهگیری ایشان از دیدگاه آدلر برای ارائه الگویی تجویزی برای سبک زندگی اسلامی و متناظر با محور تنه درخت سبک زندگی، میتوان با نظر به ابعاد مختلف ساحتهای تربیتی مطرح گردیده، نوع نگرش به هستی، نگرش به خود و نگرش به دیگران را برای شکلگیری سبک زندگی متربیان مبتنی بر سیره تربیتی امام تصویر نمود.
در این مقاله تلاش شده است متناظر با این چارچوب، با بهرهگیری از سیرۀ تربیتی امام صادق( الگویی برای سبک زندگی اسلامی ارائه شود.
مؤلفهها و مصادیقِ ساحت تربیتی اجتماعی و سیاسی از منظر سبک زندگی امام صادق( ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی مؤلفهها مصادیق ارتباط با دیگران من زار أخاه فی اﷲ قال اﷲ عزوجل: إیای زرت و ثوابک علی و لست أرضی لک ثوابا دون الجنة (کلینی، 1392، ج3، ص225)، اِنَّ صِلَةَ الرَّحِمِ وَالبِرَّ لَیُهَوِّنانِ الحِسابَ وَیَعصِمانِ مِنَ الذُّنوبِ (همان، ج2، ص157، ح31).
لذا این ساحت از تربیت ناظر به رشد توانمندی افراد جامعه در راستای فهم و درک دانشهای پایه و عمومی برای بهبود کیفیت زندگی است (مبانی نظری تحول بنیادین، 1390، ص311).