چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه کیفیت چرخه آموزش کارکنان در چهار فرایند سیاستگذاری آموزشی، برنامه ریزی آموزشی، مدیریت اجرایی و ارزشیابی آموزشی دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز، از دیدگاه مدیران و کارکنان می باشد.حجم نمونه در گروه مدیران 140 نفر و در گروه کارکنان 200 نفر می باشد که اعضای نمونه در گروه کارکنان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار این پژوهش بر اساس شاخص ها و استاندارد های کیفیت آموزش کارکنان در قالب چهار زیر مقیاس طراحی گردید که روایی محتوایی و روایی همگرایی و همچنین پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. در تحلیل سوالات این پژوهش نیز از آزمون آماری اندازه گیری مکرر استفاده شد. به طور کلی یافته های پژوهش نشان داد که بین دو دانشگاه در زمینه ی کیفیت هر چهار فرایند چرخه ی آموزش کارکنان تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین در دانشگاه شیراز فرایند مدیریت اجرایی در مقایسه با سه فرایند دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد و فرایند ارزشیابی آموزشی نسبت به سه فرایند دیگر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار می باشد و در دانشگاه علوم پزشکی فرایند های سیاستگذاری آموزشی و مدیریت اجرایی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند و فرایند ارزشیابی آموزشی نسبت به سه فرایند دیگر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار می باشد.
خلاصه ماشینی:
"اما در پژوهشی که واحد آموزش و بهسازی کارکنان دانشگاه فلوریدا (2006) در زمینهی برنامههای آموزش و بهسازی کارکنان بخش کتابخانههای این دانشگاه انجام داد به این نتیجه - Garavan, Costine & Heraty - languet & Kipkorir رسیده است که فعالیتهای اجرایی و پس از آن برنامهریزی دورههای آموزشی برای کارکنان مذکور از کیفیت مناسبی برخوردار میباشد.
نتیجهی آزمون تی مستقل برای پیگیری محل تفاوت معنیدار بین دیدگاه کارکنان و مدیران در زمینهی کیفیت فرایندهای چهارگانه چرخه آموزش کارکنان در دانشگاه شیراز (رجوع شود به تصویر صفحه) به این ترتیب با توجه به نتیجههای جدول شماره 3، در دانشگاه شیراز مدیران نسبت به کارکنان، کیفیت فرایندهای سیاستگذاری آموزشی، برنامهریزی آموزشی و ارزشیابی آموزشی را در سطح بالاتری ارزیابی کردهاند.
نتایج به دست از آزمون آماری اندازهگیری مکرر در پاسخگویی به سؤال دوم پژوهش بیانگر آن است که بین دیدگاه کارکنان و مدیران در زمینهی کیفیت فرایندهای چهارگانه چرخه آموزش کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی، تفاوت معنیداری وجود ندارد (جدول شماره 4 ) همچنین بر اساس نتایج این جدول تفاوت معنیداری بین اندازهها در سطح 001/0 و تعامل معنیداری بین اندازهها و گروهها در سطح 004/0 مشاهده شد.
آزمون تی وابسته با تصحیح بنفرونی برای پیگیری محل تفاوت معنیدار بین فرایندهای چرخه آموزش کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ردیف ابعاد 1 2 3 4 1 سیاستگذاری آموزشی --- 66/14* 97/1 57/37* 2 برنامهریزی آموزشی --- --- 32/16* 81/31* 3 مدیریت اجرایی --- --- --- 13/39* 4 ارزشیابی آموزشی --- --- --- --- 001/0* p< بحث و نتیجهگیری نتیجههای پژوهش نشان داد که در دانشگاه شیراز مدیران در مقایسه با کارکنان، کیفیت فرایندهای سیاستگذاری آموزشی، برنامهریزی آموزشی و ارزشیابی آموزشی را در سطح بالاتری ارزیابی کردهاند."