چکیده:
هدف این پژوهش بررسی و مقایسه وضعیت موجود و وضعیت مطلوب سازوکارهای تامین منابع مالی آموزش و پرورش و آموزش عالی است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 52 نفر از کارشناسان بودجه شاغل در سازمان برنامهوبودجه کشور، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساختهای بود که روایی و پایایی آن (8/ 0< α) مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک متغیره، تی مقایسات زوجی و آزمون فریدمن) استفاده شد. بررسی و مقایسه سازوکارهای تامین منابع مالی در آموزش و پرورش نشان داد که سازوکار تامین بودجه مورد نیاز آموزش از بودجه عمومی دولت در هر دو وضعیت موجود و مطلوب دارای بیشترین اهمیت بوده است. در خصوص آموزش عالی نیز یافتهها بیانگر آن بود که در وضعیت موجود، سازوکار تامین بودجه مورد نیاز آموزش از بودجه عمومی دولت و در وضعیت مطلوب سازوکار عقد قراردادهای همکاری با صنایع و موسسات تولیدی و خدماتی دارای بیشترین اهمیت بوده است.
خلاصه ماشینی:
Johnstone استفاده کنندگان سازوکار تأمين کنندگان منابع تخصيص منابع شکل (١) فرايند تأمين و تخصيص منابع مالي در نظام هاي آموزشي در اين پژوهش ، با توجه به اهميت موضوع سازوکارهاي تأمين منابع مالي آموزش و مسائلي که در پي رشد تقاضاي گسترده براي آموزش و مشکلات ناشي از تأمين منابع مالي براي دولت و خانواده ها ايجاد شده است بر آن شديم تا در راستاي تلاش هاي ارزشمند قبلي (که به برخي از آنها اشاره شد) از يک طرف وضعيت موجود سازوکارهاي تأمين منابع مالي آموزش را بررسي و از طرف ديگر وضعيت مطلوب اين سازوکارها را در دو بخش آموزش و پرورش عمومي و آموزش عالي (ازنظر کارشناسان و صاحب نظران ) تحليل کنيم .
جدول (١) تحليل نظر پاسخگويان بر اساس نتايج حاصل از اجراي آزمون تي (مقوله آموزش و پرورش ) انحراف سطح معني رديف سازوکارهاي تأمين منابع مالي ميانگين آماره تي معيار داري ١- تأمين بودجه مورد نياز آموزش (از بودجه عمومي 4/59 0/35 0/000 33/98 دولت ) ٢- دريافت شهريه تحصيلي 3/04 0/91 0/73 0/33 ٣- ارائه خدمات آموزشي و 0/33 0/74 1/39 3/07 فرهنگي ٤- کمک هاي مردمي (اوقاف ، 1/83 0/07 1/09 3/30 خيرين و ...
ب ) سازوکارهاي تأمين منابع مالي آموزش عالي سؤال سوم : وضعيت موجود و وضعيت مطلوب سازوکارهاي تأمين منابع مالي آموزش عالي چگونه است ؟ جدول (٥) تحليل نظر پاسخگويان بر اساس نتايج حاصل از اجراي آزمون تي (آموزش عالي) انحراف سطح معني آماره رديف سازوکارهاي تأمين منابع مالي ميانگين معيار داري تي ١- تأمين بودجه مورد نياز آموزش (از بودجه 10/21 0/000 0/88 4/25 عمومي دولت ) ٢- دريافت شهريه تحصيلي 3/48 1/02 0/001 3/40 ٣- عقد قراردادهاي همکاري با صنايع و مؤسسات 0/10 0/92 1/30 3/02 توليدي و خدماتي ٤- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي 3/13 1/17 0/41 0/83 ٥- کمک هاي مردمي (اوقاف ، خيرين و ...