چکیده:
هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر نگرش به کسب و کار بر گرایش به رفتار کارآفرینانه در دانشجویان رشتههای کشاورزی است. جامعه آماری تحقیق را همه دانشجویان ورودی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در سال 1395 (337 دانشجو) تشکیل دادند که به روش سرشماری بررسی شدند. پس از توزیع پرسشنامهها 271 عدد از پرسشنامهها بازگشت داده شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن با کسب نظر استادان دانشگاه و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (844/ 0) تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS20 استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه معنیداری بین نگرش به کسب و کار و گرایش به رفتار کارآفرینانه وجود دارد. گرایش به رفتار کارآفرینانه در 38 درصد دانشجویان مورد مطالعه در سطح خوب و در 98/ 16 درصد آنها در حد ضعیف است. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان میدهد که متغیرهای نیت کارآفرینانه، حمایت محیطی، رقابتپذیری و نگرش به تغییر، 2/ 24 درصد از تغییرات گرایش به رفتار کارآفرینانه را تبیین کردند.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر نگرش به کسب و کار بر گرایش به رفتار کارآفرینانه دانشجویان رشتههای کشاورزی (مطالعه موردی: دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری) The Effect of Business Attitude on Agricultural Students’ Entrepreneurial Behavior Disposition (Case Study: Incoming Students of Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University) تاریخ پذیرش مقاله: 31/02/96 تاریخ دریافت مقاله: 25/11/95 Mohammad Mehdi Mardanshahi محمدمهدی مردانشاهی 1 Abstract: The present research aimed at investigating the effect of business attitude on agricultural students’ entrepreneurial behavior willingness.
با توجه به پژوهش تسوریدا و پاپادیمیتریو 3 (2015) که نتیجه گرفتند سطوح بالاتری از نگرش به رفتار کارآفرینی، به قصد کارآفرینی بالاتر منجر میشود و نیز از آنجایی که نگرش به رفتار کارآفرینانه به تفاوت بین مفهوم تمایل به خوداشتغالی و تمایل به Hindle et al Guerrero et al Tsordia & Papadimitriou کارمند بودن اشاره دارد (سویتاریس و همکاران 1 ، 2007) آمادگی دانشجویان به فعالیتهای خوداشتغالی و کارآفرینی و تمایل نداشتن به کارمند شدن به نوعی به باور شکل گرفته در جامعه مبنی بر ضرورت کارآفرینی و همچنین به نوعی به احتمال کارمند نشدن همه فارغالتحصیلان اشاره دارد و نشان از تغییر در نگاه دانشجویان ورودی به دانشگاه و مناسب بودن بستر برای تقویت نگرشها و گام برداشتن در مسیر کارآفرینی دارد.
- تدوین برنامهریزیهای آموزشی و درسی مبتنی بر یادگیری تجربی کارآفرینانه 3 و تدارک امکانات مهارتآموزی و پرهیز از آموزشهای صرف تئوری و متعارف کلاسی و نیز ایجاد مزارع نمونه جهت مشارکت عملی و فعالیت هدایت شده Oosterbeek et al Harkema & Schout Experiential entrepreneurial learning دانشجویان در مزارع مذکور بهمنظور کسب تجارب عملی با توجه نتایج پژوهش مبنی بر نقش سابقه فعالیت در نگرش و رفتار کارآفرینانه."