چکیده:
اﻣﺮوزه ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮرﻫﺎ دارد ﮐﻪ ﻫﻢ ﺑﺎﻋﺚ اﺷﺘﻐﺎل زاﯾﯽ و ﻫﻢ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﺢ درآﻣﺪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﯽ ﺷﮏ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی ﺑﺮ روی اﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد آن ﻫﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﮐﻤﮏ ﮐﺮد. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﯾﻢ. ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺳﻄﺢ رﻓﺎﻫﯽ ﻣﺮدم، وﺿﻌﯿﺖ و ﺷﺮاﯾﻂ اﻗﺘﺼﺎدی ﮐﺸﻮر و دﺳﺘﺮﺳﯽ و اﻣﮑﺎﻧﺎت ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺮای اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ از روﯾﮑﺮد رﮔﺮﺳﯿﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده اﯾﻢ ﺑﺮای ﻫﺮ ﮐﺪام از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ درآﻣﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ ﻣﻠﯽ ﺑﻪ ازای ﻫﺮ ﻓﺮد، ﻧﺮخ ﺗﻮرم ﮐﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺼﺮﻓﯽ و ﻣﯿﺰان ﺟﺎده ﻫﺎی اﺳﺘﺎن ﻣﺎزﻧﺪران ﺑﻌﻨﻮان ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺑﺮای ﺑﺮآورد ﻣﺪل رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪند ﭘﺲ از اراﺋﻪ ﻣﻌﺎدﻟﻪ رﮔﺮﺳﯿﻮن و ﺗﺠﺰﯾﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ آن ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻧﺮخ ﺗﻮرم ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻗﻮی ﺗﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دو ﻋﺎﻣﻞ دﯾﮕﺮ است.
خلاصه ماشینی:
سه عامل سطح رفاهي مردم ، وضعيت و شرايط اقتصادي کشور و دسترسي و امکانات ارتباطي منطقه براي اين تحقيق انتخاب شده و با توجه به اينکه از رويکرد رگرسيون استفاده کرده ايم براي هر کدام از آنها به ترتيب درآمد ناخالص ملي به ازاي هر فرد، نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفي و ميزان جاده هاي استان مازندران بعنوان نماينده براي برآورد مدل رگرسيون معرفي شدند.
جدول ٢: ميزان جاده هاي استان مازندران (به تصویر صفحه رجوع شود)1 Gross national income per capita 116 (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٣: درآمد ناخالص ملي به ازاي هر فرد (بر حسب دلار آمريکا) (به تصویر صفحه رجوع شود)1393 6550 1394 6850 **با توجه به موجود نبودن اطلاعات مربوط به سال ٩٤ داده مربوط با آن با کمک کارشناسان تخمين زده شده است جدول ٤: درصد تورم کالا و خدمات مصرفي (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٥: تعداد گردشگران آمده به استان مازندران تعداد سال گردشگران (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل نشان دهنده نمودار تغييرات تعداد گردشگران سالانه بر حسب هر سال است .
نتايج رگرسيون (به تصویر صفحه رجوع شود) که در آن Y تعداد گردشگران آمده به استان مازندران ، X١ درآمد ناخالص ملي به ازاي هر فرد، X٢ نرخ تورم کالا و خدمات مصرفي و X٣ ميزان جاده هاي استان مازندران است .
از ميان عوامل متعددي که ميتوان براي اثرگذاري بر اين صنعت در نظر گرفت ما سه عامل سطح رفاهي مردم ، وضعيت و شرايط اقتصادي کشور و دسترسي و امکانات ارتباطي منطقه را انتخاب کرده و براي آنها به ترتيب درآمد ناخالص ملي به ازاي هر فرد، نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفي و ميزان جاده هاي استان مازندران بعنوان نماينده معرفي گرديده تا معادله رگرسيون با توجه به آنها نوشته شود.