چکیده:
در حقوق لبنان و حقوق ایران، فقها و حقوقدانان تفاوتی بین اذن و اجازه و رضایت در اکثر موارد نگذاشته اند و این مفاهیم را بجای یکدیگر بکار برده اند و در واقع اذن بیمار اذن به معالجه و درمان است. در قوانین دو کشور مورد مطالعه، مصادیق خطا با نام های بی احتیاطی، بی مبالاتی، غفلت، عدم رعایت نظامات و .. (اهمال، رعونه، عدم الاحتراز، عدم مراعاه القوانین و ...) شناخته شده اند و این اختلافات نظر وجود دارد که موارد مذکور، جنبه احصایی دارد یا تمثیلی؟ نظریه غالب آن است که جنبه تمثیلی دارد. در حقوق ایران و لبنان پزشکان در صورت بروز تلف یا صدمه به بیمار ضامن هستند اما این ضمان دارای استثناهایی نیز هست که در صورت احراز آن می تواند موجب برائت پزشک شود و اخذ رضایت یا برائت از بیمار قبل از درمان
جزء این استثناهاست البته نقش رضایت و برائت بیمار در ضمان پزشک در دو کشور نسبی است یعنی زمانی رضایت به درمان در دو کشور مورد مطالعه منجر به اباحه عمل پزشک خواهد شد و موجب برائت پزشک از مسئولیت می گردد که پزشک مرتکب هیچگونه خطا و تقصیر و سرپیچی از اوامر قانونگذار نشده باشد و همچنین به قصد رهانیدن بیمار از درد و آلام ناشی از بیماری اقدام به درمان نموده باشد. در غیر اینصورت و ایراد صدمه به بیمار پزشک ضامن است و نمی تواند به رضایت بیمار استناد کند زیرا بیمار پزشک را به معالجه و درمان رضایت داده و وی را از خطرات ناشی از درمان به شرط داشتن علم کافی و
رعایت همه اصول پزشکی در درمان و عدم خطا و تقصیر بری کرده و رضایت به طور مطلق به پزشک نداده است.
خلاصه ماشینی:
"در حقوق ایران و لبنان پزشکان در صورت بروز تلف یا صدمه به بیمار ضامن هستند اما این ضمان دارای استثناهایی نیز هست که در صورت احراز آن می تواند موجب برائت پزشک شود و اخذ رضایت یا برائت از بیمار قبل از درمان جزء این استثناهاست البته نقش رضایت و برائت بیمار در ضمان پزشک در دو کشور نسبی است یعنی زمانی رضایت به درمان در دو کشور مورد مطالعه منجر به اباحه عمل پزشک خواهد شد و موجب برائت پزشک از مسئولیت می گردد که پزشک مرتکب هیچگونه خطا و تقصیر و سرپیچی از اوامر قانونگذار نشده باشد و همچنین به قصد رهانیدن بیمار از درد و آلام ناشی از بیماری اقدام به درمان نموده باشد.
در مورد تاثیر رضایت بیمار بر سقوط ضمان پزشک در حقوق ایران و لبنان رضایت اخذ شده قبل از معالجه و درمان از بیمار زمانی منجر به سقوط ضمان پزشک خواهد شد که وی مرتکب خطا، تقصیر ، بی احتیاطی ، بی مبالاتی ، عدم مهارت در حرفه ی پزشکی و عدم رعایت نظامات دولتی نشده باشد و اگر پزشک قبل از معالجه ، علاوه بر اذن از بیمار یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی آنها ، برائت نیز اخذ نمایند عمل انجام شده ضمان ندارد البته در صورتی که دو شرط دیگر یعنی مشروع بودن عمل و رعایت موازین علمی و نظامات دولتی را نیز رعایت کرده باشد."