چکیده:
هدف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻄﻬﺮ ﺣﻀﺮت ﺑﯽ ﺑﯽ ﺣﮑﯿﻤﻪ (س) در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﺬﻫﺒﯽ در اﺳﺘﺎن ﮐﻬﮕﯿﻠﻮﯾﻪ و ﺑﻮﯾﺮ اﺣﻤﺪ ﺑﻪ اﺟﺮا درآﻣﺪه اﺳﺖ. روش اﺟﺮای ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮده و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ و ﭘﺮﺳﻨﻞ اﻣﻮر ﻣﺬﻫﺒﯽ، اداره اوﻗﺎف، اﻣﻮر ﺧﯿﺮﯾﻪ و ﻣﯿﺮاث ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ در ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﮔﭽﺴﺎران ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد آﻧﻬﺎ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ آﻣﺎر ﻫﺎی ﮐﺴﺐ ﺷﺪ 124 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮزﯾﻊ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ )اﺑﺰار ﺳﻨﺠﺶ( 22 ﺳﻮاﻟﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در ﺑﯿﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺟﺪ ل ﻣ رﮔﺎن 96 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن، ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﯿﻦ ﮐﺮاﻣﺎت ﺣﻀﺮت ﺑﯽ ﺑﯽ ﺣﮑﯿﻤﻪ (س) و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، 0/510 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه، 0/002 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از 0/05 اﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در ﺳﻄﺢ اﻃﻤﯿﻨﺎن 95 درﺻﺪ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺮای دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻌﻨﯽ دار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ در ﻓﺮض دوم ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن، ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺴﺮ ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺮﻗﺪ ﻣﻄﻬﺮ ﺣﻀﺮت ﺑﯽ ﺑﯽ ﺣﮑﯿﻤﻪ (س) ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، 0/778 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه، 0/001 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از 0/05 اﺳﺖ. در ﻓﺮض ﺳﻮم ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن، ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﯿﻦ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت ﺣﺮم ﺣﻀﺮت ﺑﯽ ﺑﯽ حکمیه (س) و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، 0/612 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه، 0/004 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ از 0/05 اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"رنجبر دستنایی و همکاران (١٣٩٢) در پژوهشی با عنوان نشان دادند شناسایی عوامل موثر بر توسعه گردشگری مذهبی در استان چهارمحال وبختیاری (مطالعه موردی امامزاده حمزه علی در شهرستان بروجن ) گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین اشکال گردشگری در جهان است و صاحب نظران صنعت گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی ـ مذهبی خاص ایران در میان کشورهای دیگر، گردشگری مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در کشور دارد؛ در ایران امکان مذهبی مقدس فراوانی وجود دارد که تعدادی در زمره آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی نیز قرار دارند و علاوه بر داشتن جاذبه زیارتی، دارای جاذبه های فرهنگی ـ تاریخی نیز هستند؛ استان چهارمحال بختیاری با دارا بودن موقعیت استراتژیک ، پیوند دهنده ناحیه گردشگری مرکز کشور به غرب و جنوب غربی و همچنین دارا بودن منابع و جاذبه های گردشگری، می تواند نقش قابل توجهی را در توسعه گردشگری مرکز و جنوب غربی کشور داشته باشد هدف از این تحقیق شناسایی اثرات مکان های مذهبی بر توسعه گردشگری است و امامزاده حمزه علی در شهرستان بروجن به عنوان یک نمونه موردی مطالعه قرار گرفته و سعی شده با استفاده از تکنیک SWOT نقاط قوت ، ضعف و فرصت ها و تهدیدهایی که این مکان مقدسه را تحت تاثیر قرار می دهد را بررسی کرده و سپس با ارائه راهکارهای مناسب به بهبود وضعیت فعلی کمک نماییم روش این پژوهش ، توصیفی- تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای- اسنادی و میدانی می باشد."