چکیده:
آموزش و پرورش عامل اصلی و کلیدی توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر جامعه ای محسوب می شود. تجزیه و تحلیل عوامل موثر در رشد وتوسعه جوامع پیشرفته بیانگر آن است که همه این کشورها، از آموزش وپرروش کار آمد و اثربخش برخوردار بوده اند. نظام های آموزشی بدون مدیریت و رهبری موثر قادر نخواهد بود که پاسخگوی مسوولیت های روز افزون خویش باشند. از این رو موفقیت مدارس به تحقق هدف های آموزش و پرورش بستگی دارد و تحقق هدف های آموزش و پرورش در گرو مدیریت و رهبری کارآمد اثربخش است. اثربخشی فعالیت های آموزشی بدون شک مستلزم هدایت و رهبری مدیران لایقی است که از اندیشه جامع عمیق و قابل انعطاف برخوردار باشند. در این مقاله ویژگی های رهبری اثر بخش در مدیریت آموزشی مدارس، بصورت توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرارگرفت. نتایج بیانگر این هستند که برای داشتن یک رهبری اثربخش در موسسات آموزشی، مدیران آموزشی باید یک سری از مهارتها و صلاحیت هایی را داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"به طور کلی رهبران اثربخش باید ویژگی های زیر را داشته باشند: اعتماد به نفس ، احساس مسئولیت ، انرژی، پذیرش تنش های درون فردی، تمایل به قبول نتایج تصمیمات و اقدامات ، داشتن نیروی ابتکار و تهور، پیش قدم شدن در موقعیت های اجتماعی(رضائی، ١٣٨٣، ص ١) مهارتهایی که مدیران میانی مطالعه ای به منظور رهبری اثر بخش داشتند شامل سه گروه می شدند: ١- نگرشی: خود آگاهی، انعطاف پذیری، پذیرا بودن ، صادق بودن ، مستقل وآزاد بودن ، شفاف بودن ، پذیرش خطا را داشتن ، حمایت کننده بودن ، نصیحت کننده ، حساس به عقاید دیگران ٢- دانشی: اطلاعات در مورد زندگی دانشگاهی و سیستم های درک فرایند دانشگاهی ٣- رفتاری: آنچه یک رهبر خوب باید انجام دهد: احترام گذاشتن ، به عنوان الگو رفتار کردن ، وسیع فکر کردن ، استراتژیک بودن ، گوش دادن ، با دیگران مشورت کردن ، مذاکره کردن ، ارتباط شفاف داشتن ، نمایندگی دادن ، ایجاد انگیزه کردن ، کار گروهی کردن ، به عنوان مربی عمل کردن (سپندلاو، ٢٠٠٧، ص ٣٤).
منابعی را که برای ساختن و پرداختن این انسان ها ضرورت دارد را فراهم می آورند و به هماهنگی، هدایت و کنترل مدرسه اقدام میکنند و هر کار دیگری را که برای کسب اهداف آموزش و پرورش ضروری تشخیص می دهند، لذا علی رغم این همه تلا ش سخت جامعه متحول ما نمی تواند به مدیریت مدارس امروزی با کیفیت کنونی اکتفا کند."