چکیده:
در بازار پررقابت صنعت خدمات کسب مزیت های رقابتی امری سخت و چالش برانگیز میباشد. این امر در صنعت خدمات مالی و به خصوص صنعت بانک بیش از دیگر خدمات عیان می باشد. فقط سازمان های نوآور قادر خواهند بود تا با غلبه بر محدودیت های بازار مزیتهای رقابتی جدیدی برای خود ایجاد نمایند. بنابراین رفتارهای نوآورانه و عوامل تعیین کننده آن از جایگاهی پراهمیت در سازمانها برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رقیب مداری و مشتری مداری بر نوآوری در صنعت بانک تجارت م یباشد. این تحقیق براساس هدف کاربردی و براساس ماهیت گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان بانک تجارت در استان قزوین بوده و نمونه آماری مورد استفاده متشکل از 92 تن از این مدیران و کارشناسان می باشد. داده های مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه توزیع شده در میان این افراد جمع آوری گردیده و با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در بانک تجارت متغیر رقیب مداری دارای روابط معناداری با متغیرهای نوآوری در خدمت و بهبود خدمات بانکی بوده و فاقد رابطه معنادار با متغیر عملکرد بازار میباشد؛ همچنین، رابطه معنادار مشتری مداری با نوآوری در خدمت و عملکرد بازار تایید شد اما رابطه معناداری میان مشتری مداری و بهبود در خدمات بانک تجارت شناسائی نگردید. نتایج همچنین حاکی از رابطه معنادار دو متغیر نوآوری در خدمات و بهبود در خدمات با عملکرد بازار
بانک تجارت در شهر قزوین میباشد. در مجموع، نتایج نشان از رابطه ضعیف میان رقیب گرایی با عملکرد بازار بانک تجارت و رابطه پرقدرت متغیرهای نوآوری در خدمت، بهبود در خدمت و مشتری گرایی بر متغیر عملکرد بازار این بانک گر داشت. بنابراین این میبایست بر رویکردهای مشتری گرایانه تکیه داشته و توجه بیشتری به امر توسعه رفتارهای نوآورانه و نیز بهبود مستمر خدمات از داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب بيان شده ، پژوهش حاضر درصدد است تا تأثير مشتريگرايي، رقيب گرايي، نوآوري در خدمت و بهبود در خدمات را بر عملکرد بازار مورد بررسي قرار دهد.
در اين مطالعه رابطه مشتري مداري و رقيب مداري با عملکرد بازار به صورت مستقيم و غير مستقيم از طريق بهبود و نوآوري خدمات مورد بررسي قرار ميگيرد.
بر اين اساس ، سوال اصلي مطالعه به صورت زير ميباشد: سوال پژوهش : تاثير رقيب مداري و مشتري مداري در نوآوري در صنعت بانک چگونه است % ٢-چارچوب نظري پژوهش ٢-١-اهميت و ضرورت انجام تحقيق خدمات و محصولات متنوع در بازار بانک ، نيازهاي مختلفي را در اين صنعت به وجود آورده و هاي بانکي را به يک چالش عظيم جهت بقاي و حفظ موقعيت در بازار سوق داده است .
بنابراين ، اين بينش نياز است که مشتري مداري و رقيب مداري در تدوين فرايندهاي کاري در هاي بانک چگونه در نوآوري و بهبود خدمات نقش داشته و اين نقش منجر به ارتقاي عملکرد بازار گردد.
بانک تجارت به عنوان يکي از بانک هاي خصوصي پيشرو در جهت گسترش سهم بازار خود، نياز به درک عميقي از اين قضيه دارد که اين روابط چگونه مورد تاييد قرار گرفته و شدت نقش يا تاثير مشتري مداري در عملکرد بازار چگونه است .
بر اين اساس پيشنهادات زير ارائه ميشود: ١- با توجه به فرضيه اول که بيان ميدارد، رقيب مداري سازمان بر نوآوري در خدمات بانکي تاثير مستقيم دارد، ميتوان پيشنهاد کرد که : ١) بانک تجارت فعاليتهاي خود را شديدKا تحت واکنش هاي رقبا تنظيم کند.