چکیده:
نظارت پذیری یا پاسخگویی شورای امنیت سازمان ملل متحد، ب ه عنوان رکن رکین
سازمان مذکور در قبال تصمیمات متخذه و وظایف محوله و عملکرد معموله، از
موضوعات مورد مجادله و چالش برانگیز در حقوق بین الملل به خصوص حقوق بی نالملل
معاصر به ویژه در دهه های اخیر است. در این خصوص، گروهی از اندیشمندان، با تمسک
به موازین حقوق بین الملل و با ذکر مضرات قدرت تام، معتقدند که در یک نظام قانونمند
جهانی موسوم به سازمان ملل متحد، هر رکن و مقامی ولو شورای امنیت به عنوان والاترین
مرجع سیاسی جهانی، بایستی در مقابل عملکردش پاسخگو بوده و نظارتمند باشد.
ما به متابعت از پیروان این تفکر و عقیده، ضمن احصا موازین حقوق بین الملل، چگونگی
محدود نمودن صلاحیت شورای امنیت و نظارت پذیری نهاد بین المللی مذکور را به استناد
موازین موصوف تبیین کرده، بر همین مبنا، مشخص ساخته ایم که دولت جمهوری
اسلامی ایران با استفاده از ابزار دیپلماسی در موضوع هست های، چگونه توانست تصمیمات
و عملکرد شورای امنیت را در خصوص قطعنامه های تحریمی، به چالش بکشاند.
خلاصه ماشینی:
"3. Gardam, Judith, legal Restraints on security council military Enforcement Action,, Michiganjournal of international law, Vol .
با این نوع نگـرش و تغییـر روش بـازی ، ایـن طیف ازکارگزاران حکومتی با تمسک به فتوای عالی ترین مقام حکومتی و مذهبی کشور مبنی بـر حرمت شرعی سلاح اتمی ، گام به گام به خواسته خود نزدیک شده ،١ و با پنجه تدبیر و با ظرافت و با دیپلماسی مؤثر و فعال و سازنده و با استفاده از سیاسـت دانـش محـور و روش هـای متعـارف و مقبول در روابط بین الملل و با پاسداشت اصل حسن نیت مقبول حقوق بـین الملـل و بـا پشـتوانه قوی افکار عمومی داخلی و بین المللی و بده و بستان معقول ، گره و قفل بحـران هسـته ای را بـا براهین قویه یاد شده باز کرده ، با تلفیقی از شگردهای متعدد دیپلماسی و با درک صحیح مناسبات قدرت بین المللی و شناخت عمیق فلسفه گفتگو در ماراتن نفس گیر مذاکرات ژنو، لوزان و وین ، در پرتو عقلانیت و در سایه خرد با تحمل و سعه صدر و مدارا، محقق و برجام هسته ای با کشورهای پنج به علاوه یک را با تفهیم این مطلـب بـه آنـان کـه «چـاره را امـروز زور و پهلـوانی نیسـت ٢ « به عنوان تأسیسی ویژه و پدیده ای نو در حقوق و روابط بین الملل بـا نـرمش قهرمانانـه و رعایـت قواعد بازی ، پایه گذاری و کاری سترگ را در راستای وظایف و منافع ملی و میهنـی صـلح سـازی انجام داد ٧و تحریم های المانه و به عقیـده بسـیاری سـایه شـوم جنـگ را بـا اسـتعانت از کـلام نوستالژیک فردوسی بزرگ «خرد باید اندر سر شهریار که تیزی و تندی ، نیاید به کار» ١.
Gardam, Judith, legal Restraints on security council military Enforcement Action,, Michigan journal of international law, Vol. 17, 1996,."