چکیده:
عوامل متفاوتی ابژه های یک نسل را ساخته و می توان از چنین شاخص هایی برای بررسی تغییرات و ایجاد تمایز در بین نسلها بهره برد. مطالعات انجام شده در حوزه نسلها را می توان به دو دسته کلان تقسیم نمود. مطالعاتی که به ترسیم ویژگی های یک نسل و یا نسلهای مختلف پرداخته اند و در پی تفسیر علل تفاوت کنش های اجتماعی در نسلهای مختلف بوده اند و دسته دیگر از بررسی ها، به مطالعه وضعیت روابط بین نسلها همت گمارده و تلاش کرده اند الگوهایی را برای این وضعیت مطرح نموده و عوامل موثر بر ایجاد اشکال مختلف روابط بین نسلها را تفسیر نمایند. اغلب دسته بندی های که در ایران در این حوزه انجام شده متعلق به گروه نخست است. با توجه به سرعت تغییرات در دهه گذشته در حوزه های مختلف، و بالاخص تحول در حوزه لازم است بازنگری در دسته بندی های پیشین نسلی در کشور انجام و مدل جدیدی با توجه به شرایط جامعه ارائه شود. این مقاله تلاش دارد ضمن بررسی مدلهای پیشین داخلی و خارجی و با در نظر گرفتن تغییرات جمعیتی در کشور و نیز رخ داد تحولات ارتباطی و رسانه غالب هر نسل، مدلی را پیشنهاد نماید.
خلاصه ماشینی:
مطالعات در حوزة نسلها را میتوان به دو دستة کلان تقسیم کرد: مطالعاتی که به ترسیم ویژگیهای یک نسل و یا نسلهای گوناگون پرداختهاند و درپی تفسیر علل تفاوت کنشهای اجتماعی در نسلهای گوناگون بودهاند (Nazareth, 2006; Aarnio, 1997؛ منادی، 1386) و دستة دیگر از بررسیها به مطالعة وضعیت روابط بین نسلها همت گمارده و تلاش کردهاند الگوهایی را برای این وضعیت مطرح و عوامل مؤثر در ایجاد اشکال گوناگون روابط بین نسلها را تفسیر کنند (ذکایی و فتحینیا، 1392؛ آزادارمکی، 1386؛ چیتساز قمی، 1386).
این مقاله تلاش دارد با الهام از دستهبندی استراوس و هاو، ضمن بررسی مدلهای پیشین داخلی و خارجی و در نظر گرفتن تغییرات جمعیتی در کشور و نیز رخداد تحولات ارتباطی (تغییر در سرعت انتقال پیامها ازیکسو و حرکت بهسوی رسانههای تعاملی در ایران و جهان با تأثیرات بلامنازع در جامعهپذیری و هویتیابی نسل جوان ازسویدیگر) و با تأکید بر ابژههای نسلی نسلهای حاضر در سپهر اجتماعی، مدلی را پیشنهاد کند.
چیتساز قمی (1386) در مقالهای به ارائة مؤلفههایی برای تفکیک نسلها از یکدیگر اهتمام ورزیده است؛ وی فرایند جامعهپذیری (دورة زمانی) و نیز تجارب نسلی را بهمنزلة ملاک این دستهبندی بهکار برده و نسلهای حاضر در عرصة اجتماع را به سه دستة نسل قبل از انقلاب، نسل انقلاب و جنگ، و نسل سومیها تقسیم کرده است.
برای تأکید بیشتر یادآوری میشود: درحالیکه تمامی نسلهای حاضر در عرصة عمل اجتماع از رسانههای امروزی و بهویژه شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند، ولی تأکید این دستهبندی بر استفادة رسانهای خاص در دوران هویتیابی و جامعهپذیری یک نسل است، زیرا رسانهها باتوجهبه ساختار آنها تأثیرات مختلفی در نسلها دارند.