چکیده:
ﭼﮑﯿﺪه ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻫﻮشﻫﺎی ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداره ﮐﻞ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل و ﺑﺨﺘﯿﺎری ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداره ﮐﻞ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل و ﺑﺨﺘﯿﺎری در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 95-96 ﺑﻮدﻧﺪ (294=N) ﮐﻪ ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده ازﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن ازﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ 190 ﻧﻔﺮی ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﻃﺒﻘﻪای ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. اﺑﺰارﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺷﻮت و ﻫﻤﮑﺎران (2001) و ﯾﮏ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺳﻨﺠﺶ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از آزﻣﻮنﻫﺎی آﻣﺎری ﻧﻈﯿﺮ ﺗﯽ ﺗﺴﺖ، ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ، ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ: ﺑﯿﻦ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی آﻧﻬﺎ، ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﭘﺎﯾﯿﻦ، ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﺑﺎﻻی ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺗﻔﺎوت آﻣﺎری ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد ﻧﺪارد (0/05 >p ) ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، ﻫﺮ ﺳﻪ ﮔﺮوه ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ از ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﻫﻮش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ (در دو ﻣﻮﻟﻔﻪی ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﮐﺎرﺑﺮد ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت) ﺑﺎﻧﻤﺮه ﮐﻞ ﻋﻤﻠﮑﺮد ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮔﺮدﯾﺪ.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ٣: نتایج تحلیل واریانس جهت مقایسه هوش هیجانی (ابعاد و نمره کل ) بر حسب عملکرد هوش هیجانی عملکرد میانگین f p خش بن/ پائین (١) 4/14 و یی تنظیم هیجان متوسط (٢) 4/11 0/31 0/73 بالا (٣) 4/18 پائین (١) 3/77 ارزیابی هیجانات متوسط (٢) 3/81 0/12 0/88 بالا (٣) 3/80 اتا پائین (١) 4/07 مهرهی اجتماعی متوسط (٢) 4/09 0/033 0/96 بالا (٣) 4/07 پائین (١) 4/22 کاربرد هیجانات متوسط (٢) 4/28 0/36 0/69 بالا (٣) 4/31 نکل هش پائین (١) 4/01 مره و هیجانی متوسط (٢) 4/02 0/064 0/93 بالا (٣) 4/04 با توجه به نتایج به دست آمده در جدول (٣) مشخص شد که از لحاظ تمامی مولفه ها و نمره کل هوش هیجانی، بین سه گروه کارکنان دارای عملکرد پایین ، متوسط و بالا، تفاوت آماری معناداری وجود ندارد (٠٠٥>p)؛ به عبارت دیگر، هر سه گروه کارکنان مورد بررسی از هوش هیجانی یکسانی برخوردار هستند.
با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که از لحاظ تمامی مولفه ها و نمره کل هوش هیجانی و کارکنان دارای عملکرد پایین ، متوسط و بالا، تفاوت آماری معناداری وجود ندارد (٠٠٥>p)؛ به عبارت دیگر، هر سه گروه کارکنان مورد بررسی از هوش هیجانی یکسانی برخوردار بودند لذا.
با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که از لحاظ تمامی مولفه ها و نمره کل هوش هیجانی، بین سه گروه کارکنان دارای عملکرد پایین ، متوسط و بالا، تفاوت آماری معناداری وجود ندارد (٠٠٥>p)؛ به عبارت دیگر، هر سه گروه کارکنان مورد بررسی از هوش هیجانی یکسانی برخوردار هستند."