چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر اجرای داستانهای فکری بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان دوره پیش دبستانی شهر رشت بود. برای این منظور، از بین مراکز پیش دبستانی این شهر بصورت تصادفی دو کلاس پیشدبستانی انتخاب شد. تعداد نوآموزان هر کلاس بیست نفر بود که یک کلاس در گروه گواه و یک کلاس در گروه آزمایش قرار گرفت. سپس با استفاده از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی کارتلیج و میلبرن متغیرهای رشد اجتماعی نوآموزان سنجیده شد. قبل از اجرای برنامه، تفاوت معناداری بین رشد اجتماعی دو گروه وجود نداشت. سپس کودکان گروه آزمایش، طی دوازده جلسه هفتگی بمدت چهل دقیقه تحت آموزش داستانهای فکری به شیوه اجتماع پژوهشی قرار گرفتند و در پایان مشخص شد که اجرای این برنامه تاثیر معناداری در ابعاد مختلفی از رشد اجتماعی نوآموزان داشته است. نوع مطالعه مورد نظر، ماهیت کاربردی داشته و از نوع نیمه تجربی بود . طرح تحقیق مورد استفاده، طرح آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. نتایج این پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در داخل و خارج از کشور هماهنگی دارد.
خلاصه ماشینی:
"درخواست دلیل برای بیان نظریات قصههای فکری انتخاب شده با توجه به اهداف تحقیق عبارتند از: نام داستان موضوع آموزشی نام کتاب گروه سنی فصل دوم بیمارستان عروسکها همکاری بیمارستان عروسکها 5ـ 6 سال فصل پنجم بیمارستان عروسکها مهارت پیوستن به گروه بیمارستان عروسکها 5ـ 6 سال مردی که نمیتوانست صورتش را کنترل کند توجه به ظاهر آراسته خویش داستانهای فکری 2 فلیپ کم 5ـ 6 سال بد خلقی مهارت لبخند زدن داستانهای فکری 2 فلیپ کم 5ـ 6 سال فصل چهارم بیمارستان عروسکها مهارت پیوستن به فعالیتهای در حال انجام بیمارستان عروسکها 5ـ 6 سال فصل اول بیمارستان عروسکها مهارت دعوت کردن دیگران بیمارستان عروسکها 5ـ 6 سال ستاره دریایی مهارت گفت و شنود داستانهای فکری 2 فلیپ کم 5ـ 6 سال فصل سوم بیمارستان عروسکها مهارت احترام گذاردن به دیگران بیمارستان عروسکها 5ـ 6 سال ـ اجرای پسآزمون بر روی دو گروه آزمایش و کنترل بدست آوردن معدل دو گروه ـ محاسبه اختلاف بین نمرات بدست آمده در دو گروه آزمایش و کنترل با استفاده از نرمافزار spss ـ مقایسه اختلافهای بدست آمده برای تعیین تأثیر داستانهای فکری بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان دوره آمادگی روش تجزیه و تحلیل دادهها جهت تحلیل دادههای این پژوهش از آمار توصیفی در غالب جداول فراوانی، نمودار ستونی، محاسبه میانگین و انحراف معیار نمرات آزمودنیها جهت توصیف نمونهها استفاده شد و همچنین برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون T استفاده گردید."