چکیده:
«عنوان» یکی از مهم ترین عناصر یک پژوهش و دروازه ی ورود به اثر است. عنوان، برچسبی است که نویسنده و پژوهشگر به اثر و اندیشه ی خویش می زند. در گونه شناسی پژوهش های علمی؛ رساله یا پایان نامه ی تحصیلی با ویژگی هایی چون مسئله محوری، روشمندی، هدفمندی، دقت و نظارت اساتید یکی از مهم ترین انواع پژوهش ها محسوب می شوند و انتخاب عنوان مناسب در آنها اهمیتی دو چندان دارد. این پژوهش بر آن است تا ضمن طرح و تبیین معیارهای "عنوان گزینی"، به میزان انطباق عناوین پایان نامه های رشته ی تاریخ با این معیارها و آسیب شناسی آنها بپردازد. شیوه پژوهش پیمایشی-تحلیلی و جامعه ی پژوهش شامل پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری رشته ی تاریخ در گرایش های مختلف است. بر اساس یافته های پژوهش، مهم ترین آسیب های عنوان گزینی در پایان نامه های رشته ی تاریخ، طولانی بودن، کاربرد کلمات بی نقش، عدم انطباق با زبان معیار و کاربرد موضوع به جای عنوان است.
خلاصه ماشینی:
این پـژوهش بـر آن است تا ضمن طرح و تبیـین معیارهـای «عنـوان گزینـی»، بـه میـزان انطبـاق عناوین پایان نامه های رشـتۀ تـاریخ بـا ایـن معیارهـا و آسـیب شناسـی آنهـا ١دانشیار گروه تاریخ ایران باستان دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول )؛ timanpour@um.
title رشتۀ تاریخ کدامند؟ در جستجوی پاسـخ ایـن سـؤال ، فـرض بـر ایـن اسـت کـه مهـم تـرین آسیب های عنوان گزینی در پایان نامه های رشتۀ تاریخ ، طولانی بـودن ، ابهـام ، عـدم جـذابیت ، کلیشه ای بودن ، پیش داوری ، عدم انطباق با زبان معیار، بزرگ نمایی ، کاربرد کلمات بی نقش (حشو) و کاربرد موضوع به جای عنوان می باشد.
با وجود اهمیت عنوان در فهم معنـای اثـر و تصـمیم مخاطـب ، پـژوهش جـامعی دربـاره عنوان گزینی در پژوهش های علمی از جمله در تـدوین پایـان نامـه هـای دانشـگاهی صـورت نگرفته است و تنهـا اشـاراتی پراکنـده در متـون روش پـژوهش آمـده اسـت کـه بـه تنهـایی جوابگوی نیاز محققان و به ویژه دانشجویان رشتۀ تاریخ برای انتخـاب عنـوان مناسـب بـرای پایان نامه ها و رساله های تحصیلی نمی باشد.
به نظر می رسد تاکنون در موضوع عنوان گزینی بـرای پایـان نامـه هـا و رسـاله هـای رشـته تاریخ پژوهشی انجام نشده است ، لذا با توجه به گسـترش تحصـیلات تکمیلـی در کشـور و وجود برخی نارسایی ها در گزینش عناوین پایان نامه ها و رساله های تاریخی به نظر مـی رسـد ١.