چکیده:
آثار و یافته های دوره تمدن و هنر اسلامی بر سطوح مختلف از جمله چوب، لوح سنگی، گچ بری، پارچه، گلیم، جاجیم یا قالی و قالیچه به اشکال مختلف هندسی یا منحنی و با نمادها و نشانه هایی از دل طبیعت یا برگرفته از الهامی عمیق و حسی معنوی، طراحی و اجرا شده اند. هنر طراحی نقشه فرش و مهارت بافت فرش که با صنعت موجود و صنایع دستی از یک سو و تلفیق با معیارها و شاخص های طبیعی و تجسمی از سویی دیگر عجین شده اند، رمز ارتباط هنرمند با محیط اطراف خود و حتی طرز فکر و باورهای دینی و آیینی وی، همراه با نوآوری بوده است. تمرکز عمده این تحقیق بر آن دسته ی از فرش های ایرانی است که طرح یا نقشه اش به صورت محراب بر سجاده یا فرشی مزین به طرح و نقشه محرابی استوار می باشد. در این مقاله تحقیقی با اشاره به فرش های محرابی و سجاده ها سعی شده است تا با استفاده از منابع، ابتدا مضمون های رایج از جمله وجود «طاق محراب» و «دروازه» در فرهنگ و هنر دوره اسلامی مورد توجه قرار گیرد؛ سپس نتایج حاصل با توجه به آثار نگارگری و سابقه پیدایش این گونه فرش ها بررسی و همراه با معرفی چند اثر در این باب ارائه گردد. در ادامه به نمونه های اولیه موجود که در آن ها از نقوش گل، گیاه و مرغ استفاده شده و سپس به دو نماد رایج در فرش ها، یعنی «قندیل» و «سرو» به طور اختصار پرداخته و چند ویژگی این فرش ها تحلیل و معرفی می شود.
Findings and opuses of Islamic civilization era are designed and rendered on different surfaces such as wood، stone tablet، tore، cloth، kilims، jijims، carpets and rugs in geometrical or curvilinear forms of motifs existing in nature or purely spiritual symbols. The art of carpet designing and weaving which was mixed with its concurrent crafts and industry as well as naturalistic and visual symbols، is the key to the connection of the artist to his/her surroundings and even his/her thoughts، faith and beliefs and incorporated with novelty. This research is mainly concerned with such Persian carpets which their designs include a Mihrab on a carpet (prayer rug). This paper focuses mainly on Persian Mihrabi carpets to present the common concepts in the culture of Islamic era، such as، "Taqe Mihrab" and "Darvaze"(gate). Then the origins of such carpets are examined regarding the painting works، and some works are introduced. Some early examples، in which flowers، plants and birds are used as well as two common symbols in such carpets، i.e.، Qandil and cypress tree، are discussed and analyzed.