چکیده:
شرکت ها برای موفقیت در عرصه رقابت باید اقدام به پیروی از یک راهبرد تجاری نمایند، یک تقسیم بندی دو راهبرد تدافعی و اکتشافی را پیشنهاد می دهد. در راهبرد تدافعی شرکت به دنبال کاهش هزینه ها و قیمت است، اما در راهبرد اکتشافی شرکت با انجام نوآوری و هزینه های بالای تحقیق و توسعه، سعی در متمایز ساختن محصول خود از رقبا دارد. اما این رویکرد ریسک سقوط سهام آتی را افزایش می دهد زیرا یکی از عواملی که منجر به سقوط قیمت سهام میشود نگهداشت اخبار بد در داخل شرکت است. با انتشار اخبار بد قیمت سهام دچار افت ناگهانی خواهد شد.
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر راهبرد تجاری شرکت بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام است، هچنین انتظار می رود در شرایط وجود عدم تقارن اطلاعاتی بالاتر، راهبرد اکتشافی بیشتر ریسک سقوط سهام را افزایش دهد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش تعداد 117 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 الی 1394 به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای آزمون فرضیه های پژوهش از الگوی رگرسیون چند متغیره و دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که راهبرد تجاری اکتشافی ریسک سقوط سهام را افزایش می دهد در حالی که راهبرد تدافعی این ریسک را کاهش خواهد داد. همچنین در شرایط وجود عدم تقارن اطلاعاتی شدید راهبرد اکتشافی بیش از پیش باعث افزایش ریسک سقوط سهام خواهد شد.
Firms must follow a business strategy for success in the competition. There are two proposed strategies of Prospector and Defender firms. Defenders aims in decreasing costs and prices، however، prospectors conduct innovation and high level of R&D expenditures and try to differentiate their product from competitors. But this approach increase future Stock Price Crash، because one of causes can lead the firm to crash risk is bad news hoarding within the firm. With issuing the bad news، stock price experiences crash suddenly.
This paper examines empirically the effect of firm-level business strategies on future stock price crash risk. In the mean time، it is expected in the higher asymmetry information condition، prospect strategy increase crash risk more. To achieve the research’s goals، we selected 117 firms listed in Tehran Stock Exchange as a sample during 2011-2015. To examine research hypotheses we employed multivariate regression with panel data. The finding indicate prospect strategy increase crash risk، however، defend strategy will decrease it. We also found that in the higher asymmetry information condition، prospectors are more prone to increases future crash risk.
خلاصه ماشینی:
22 با توجه به مباني نظري بيان شده فرضيه اول و دوم تحقيق به شرح زير تبيين مي گردد: فرضيه اول : پيروي از راهبرد تجاري اکتشافي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت با احتمال ريسک سقوط سهام دارد.
بر اساس اين مباني نظري فرضيه سوم تحقيق حاضر به شرح زير است : فرضيه سوم : عدم تقارن اطلاعاتي سبب افزايش احتمال ريسک سقوط سهام در شرکت هاي داراي راهبرد اکتشافي مي گردد.
فرضيه اول تحقيق عبارت است از : پيروي از راهبرد تجاري اکتشافي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت با احتمال ريسک سقوط سهام دارد.
فرضيه دوم تحقيق به شرح زير است : پيروي از راهبرد تجاري تدافعي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه منفي با احتمال ريسک سقوط سهام دارد.
بنابراين فرضيه دوم تحقيق تاييد مي شود، به عبارتي پيروي از راهبرد اکتشافي ريسک سقوط سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس تهران را افزايش داده است .
Business strategy, overvalued equities, and stock price crash risk, Research in International Business and Finance,39, 389–405.
Corporate tax avoidance and stock price crash risk: firm- level analysis.
“Corporate Social Responsibility and Stock Price Crash Risk”, Journal of Banking & Finance, 43, pp.
Industry Competition Structure, Market Power, and Stock Price Crash Risk, China Accounting and Finance Review, Volume 17, Number 2 , 1- 24.
Rajagopalan, 1997; Singh and Agarwal, 2002 24.