چکیده:
یکی از عوامل مهم در جذب مخاطب برای برنامهها، عناوین برنامههاست، زیرا مخاطب نخست در معرض عنوان برنامه قرار میگیرد. عوامل زیادی در انتخاب عنوان مناسب برای برنامهها دخالت دارند که این عوامل را میتو[1]ان از نظر علم زبانشناسی شناسایی و طبقه بندی کرد. دور(Dor) (2003) عنصر بینامتنیت را مهمترین عنصر مناسب بودن معنا میداند و ایفانتیدو (Ifantidou)(2008) عنصر برجستهسازی را مهمترین عامل ساخت عنوان مناسب میداند. با بررسی عناوین برنامههای نمایشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بازة زمانی شش ماهه، مشهود است که برنامهسازان ایرانی بیشتر توجه خود را معطوف به عنصر برجستهسازی میکنند و توجه چندانی به بینامتنیت عنوان انتخابی ندارند.
خلاصه ماشینی:
در مورد این که چه راهکارهایی برای برجسته سازی متن از دید زبانشناسـی مـیتـوان انجام داد کار هایی چند صورت گرفته است و برجسته سازی در حوزة تبلیغات و به ویـژه ادبیات موضوع پژوهش های متعددی بوده است که از آن میان به چند مورد اشاره مـیشـود: بررسی موارد برجسته سازی در اشعار شاعر معاصر مهـدی اخـوان ثالـث (سـتوده، ١٣٨٣)، برجستگی واژه و ترکیب در شعر اخوان (فروغ ١٣٨٤)، برجسـته سـازی در نمایشـنامه هـای بهرام بیضایی (غلامیپور ١٣٨٢)، آشنایی زدایی در اشعار یـدالله رویـایی (نورپیشـه قـدیمی ١٣٨٢)، بررسی زبانشناختی آگهیهای تبلیغاتی (شاهنواز ١٣٨٢) از این جملـه انـد.
٥. تحلیل دادهها در این پژوهش عناوین فیلم های سینمایی و تله فیلم های ایرانی و خـارجی پخـش شـده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بازهی زمـانی از ٨٨/١٠/١ تـا ٨٩/٣/٥ و همچنـین سریالهای تلویزیونی ایرانی و خارجی پخش شده در همین بازهی زمـانی مـورد تجزیـه و تحلیل قرار گرفت تا صحت نظریه ی دور یا ایفـانتیـدو (٢٠٠٨) در مـورد عنـاوین در ایـن فیلم ها و سریالها بررسی شود.
با تفکیک بررسی عناوین فیلم ها و سریالهای ایرانی و خارجی میتوان بـه نحـوهی توجـه برنامه سازان ایرانی و خاجی به اهمیت عنوان و نحوهی انتخاب آن بـر مبنـای هریـک از دو نظریه ی دور (٢٠٠٣) یا ایفان تیدو (٢٠٠٨) یعنی دو نظریه ای کـه اولـی بـر نقـش بینـامتنی عنوان تأکید دارد و دیگری بر برجستگی خود عنوان را سنجید.